REVIEW | Catharina, de Grootste | Hermitage | ***

REVIEWS 21 juni 2016

De Kunstmeisjes nemen je mee in de Amsterdamse kunstscene: welke tentoonstelling is een bezoekje waard (of juist niet), en waarom? Elke twee weken bespreken we iets nieuws, van historische schilderijen tot hedendaagse installaties. Vandaag: ‘Catharina, de Grootste. Zelfgeslepen diamant van de Hermitage’, in de Hermitage Amsterdam.

Op haar veertiende werd ze uitgehuwelijkt aan de Russische tsaar Peter III, die ze vervolgens aan de kant zette om zelf 34 jaar lang over het grootste Europese rijk te regeren, penvriendin van de Franse filosoof Voltaire te zijn en het wereldberoemde museum De Hermitage in St. Petersburg op te richten. Kortom, Catharina de Grote was een bad ass woman, die zonder twijfel een eigen tentoonstelling heeft verdiend. Mirjam: ‘Zodra je de expositie binnen loopt, schreeuwt alles meteen achttiende-eeuwse rijkdom. Dankzij de grote verzameling objecten zie je het dagelijkse leven door de ogen van Catharina, vrij bombastisch vormgegeven. Een diamanten kroon op een roterend platform, dat is best kitsch.’ Emma: ‘Er is he-le-maal niets mis met een ronddraaiende diamanten kroon, je bent gewoon jaloers. Ik ook trouwens.’

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nathalie: ‘Het eerste wat mij opvalt is de manier waarop de schilderijen zijn opgehangen in de grote zaal. Tegenwoordig zie je in exposities vaak alles op ooghoogte en naast elkaar hangen. Hier hangen de werken zoals dat vroeger werd gedaan. Het doet me denken aan de Franse saloncultuur en het sluit mooi aan het doel van doel van deze expositie: het recreëren van het tijdsbeeld.’ Mirjam: ‘Catharina’s levensverhaal wordt hier grotendeels verteld aan de hand van de audiotour, waar ik persoonlijk geen fan van ben. Een tentoonstellingsbezoek wordt ineens zo solitair: just you and your audio tour. De toon ervan is in dit geval ook een beetje kinderlijk, “Er was eens een mooie prinses”, dat idee.’ Nathalie: ‘Aan de andere kant heb je de audiotour niet per sé nodig om de expositie te begrijpen. De tekstbordjes naast alle kunstwerken leggen goed uit wat link is tussen het werk en het leven van Catharina. En het achtergrondverhaal is ook uitgebreid online beschikbaar.’

Naast schilderijen die Catharina zelf heeft aangekocht, bevat deze tentoonstelling nog talloze andere objecten als cameeën, meubilair, sculpturen, kleding en accessoires. Emma: ‘Ik ben fan van de vitrine met het serviesgoed. Hebben jullie gezien dat er niet alleen een wijnkoeler, maar ook een wijnglazenkoeler staat? Een koeler voor wijnglazen, dat is toch fantastisch?! De anekdote bij dit werk voegt ook veel toe: Catharina kocht dit servies blijkbaar niet alleen omdat ze het mooi vond, met haar aankoop heeft ze ook de fabriek gered van een faillissement.’ Het interdisciplinaire karakter van deze expositie stopt echter niet bij de vele objecten. Mirjam: ‘Op beeldschermen worden fragmenten uit speelfilms over Catharina de Grote getoond. Ze laten zien hoe haar leven eeuwen later nog sterk tot de verbeelding spreekt en hoe haar verhaal op verschillende manieren kan worden verteld.’ Nathalie: ‘Een leuke toevoeging aan deze expositie zijn ook de ‘Open Blik’-bordjes bij sommige werken; aan jonge kinderen is gevraagd waar ze aan denken bij het zien van de kunstwerken. Dat maakt de tentoonstelling echt iets voor alle leeftijden.’

Mirjam: ‘Het overheersende gevoel dat ik heb gekregen van deze tentoonstelling, is dat het lijkt op een super chique warenhuis. Een wandeling door de Bijenkorf 2.0. Ik heb het geduld niet om alle individuele tekstbordjes te lezen, maar geniet wel van alle mooie objecten.’ Emma: ‘Net als bij de expositie over Robby Müller in EYE is dit een tentoonstelling die je op twee manieren kan bezoeken: het is een intensieve geschiedenisles, geïllustreerd aan de hand van originele objecten uit die tijd, of simpelweg een verzameling mooie dingen waar je zelf een verhaal bij kan fantaseren.’ Nathalie: ‘De Hermitage moedigt de bezoeker ook wel aan om je fantasie de vrije loop te laten gaan door de sprookjesachtige sfeer die is gecreëerd. Naarmate je meer decadente objecten ziet, wordt het steeds moeilijker te geloven dat Catharina een echt persoon was. Als haar leven net een sensationele speelfilm was, is het mijne van het kaliber ‘saaie reclame over gootsteenontstoppers’.’ Emma: ‘Na dit bezoek heb ik ook echt een nieuw levensdoel gekregen: ik zal niet rusten voordat ik ook een met cameeën gedecoreerde wijnglazenkoeler heb.’

Namens ABN AMRO, hoofdsponsor van De Hermitage, mogen wij twee toegangskaartjes voor ‘Catharina, de Grootste. Zelfgeslepen diamant van de Hermitage’ weggeven! Like nu onze Facebook-post over deze tentoonstelling en maak kans! De winnaar wordt volgende week maandag bekendgemaakt op onze Facebook-pagina.

De tentoonstelling ‘Catharina, de Grootste. Zelfgeslepen diamant van de Hermitage’ is nog t/m 15 januari 2017 te zien in de Hermitage Amsterdam. Meer informatie: http://www.hermitage.nl/nl/tentoonstellingen/catharina_de_grote/