GO | NO GO #50: Een roadtrip zonder filters en hashtags

GO | NO GO 23 maart 2017

Gaan of niet gaan: dat bepaal je zelf. Wij geven je – met een kritische blik – tips voor tentoonstellingen. Deze keer zijn we naar Foam gegaan voor de expositie van William Eggleston, ‘Los Alamos’.

Een foto van een auto, een mooie gevel of langslopende mensen op straat: je kijkt er tegenwoordig niet meer van op – Instagram staat vol met rijkelijk gefilterde plaatjes van coffee to go’s en de nieuwste brunchtentjes. Maar in de jaren zestig in Amerika schudde William Eggleston de kunstwereld op door kleurenfoto’s van zulke dagelijkse dingen te maken. Tegen de traditie in (serieuze zwart-wit fotografie), maakte hij snapshots van alles wat hij tegenkwam op straat en tijdens zijn roadtrips. Extra rebels: hij presenteerde zijn werken ook nog zonder uitleg en gaf ze geen titel. Als techniek gebruikte hij het dye-transferprocedé; een dure methode voor het ontwikkelen van foto’s, die veel tijd in beslag nam en destijds vooral voor commerciële reclamefotografie werd gebruikt. Eggleston maakte er gebruik van om de kleuren in zijn foto’s nog intenser te doen lijken: het dagelijks leven in Amerika moest van het beeld knallen.  

Egglestons foto’s waren al #wanderlust, voordat de hashtag überhaupt bestond. De serie Los Alamos komt voort uit een van de reizen die hij maakte door de zuidelijke staten van Amerika. De route ging van zijn geboorteplaats Memphis naar New Orleans, Las Vegas en het zuiden van Californië tot aan de Santa Monica Pier. Het zijn de gewone, onopvallende dingen die hij in beeld brengt met zijn foto’s, zoals een vrouw die een sigaret rookt in een restaurant of een medewerker van een supermarkt die aan het eind van de dag de winkelwagens terugzet. In totaal schoot hij 2200 foto’s van de trip, waarvan een deel nu drie zalen van Foam vult.

+ | Een bezoek aan de expositie voelt als een mini roadtrip. Een verlaten motel, een oldtimer langs de weg: het zijn de eenvoudige, mooie dingen die je tegen zou kunnen komen langs de weg. Het werk van Eggleston is simpel en toch sterk door zijn composities, kleuren en het feit dat hij oog heeft voor de opmerkelijk mooie dingen waar iedereen anders aan voorbij loopt. Staat een rondreis door Amerika hoog bovenaan je travel wishlist, maar nog niet op de planning? Neem je BFF op zondagmiddag mee naar Foam, loop langs de foto’s van de South States en waan je ontzettend Thelma en Louise.

eggleston
Links: William Eggleston, ‘
Santa Monica’, 1974, uit de serie ‘Los Alamos’, 1965 – 1974 © Eggleston Artistis Trust / Courtesy David Zwirner, New York/Londen. Rechts: William Eggleston, ‘Memphis’, 1975, uit de serie Los Alamos, 1965 – 1974 © Eggleston Artistis Trust / Courtesy David Zwirner, New York/Londen.

–  | Eggleston vond zelf dat je zijn foto’s moest zien zonder al teveel uitleg. Misschien wordt aan dat idee vastgehouden, maar de inrichting van de expositie had wat ons wel wat spannender mogen zijn. Alle werken zijn ongeveer even groot, keurig in dezelfde lijst en op dezelfde hoogte opgehangen – dit maakt de expositie monotoon. In de jaren zeventig was het baanbrekend om deze foto’s zonder titel of beschrijving te zien – nu hebben we daar juist wel behoefte aan, om te ervaren hoe bijzonder deze foto’s zijn.

± | Heb je de vintage foto’s wel gezien, of is het je niet spannend genoeg? Bonus! In Foam zijn nog meer exposities te zien, waarvan er twee heel conceptueel en vernieuwend zijn. Loop eens rond door de 3D-installatie met experimentele Japanse fotografie, of ga helemaal naar boven en bekijk in 3h de foto’s van Mexicaanse mannen die zich als een vrouw kleden.

Hoe lang doe je er over? | 30 min

Expert level | Beginners | Gevorderden | Crazy pro

Meer weten | Nog een uurtje nagenieten van de beelden, of alvast meer te weten komen over deze inspirerende fotograaf? De documentaire The Colourful Mr. Eggleston, als onderdeel van de BBC ‘Imagine Series’, is hier online te bekijken.


De tentoonstelling ‘William Eggleston – Los Alamos’ is nog t/m 7 juni 2017 te zien in Foam. Meer informatie: https://www.foam.org/nl/museum/programma/william-eggleston

Coverbeeld: William Eggleston, ‘Memphis’, 1965 – 1968, uit de serie ‘Los Alamos’, 1965 – 1974 © Eggleston Artistis Trust / Courtesy David Zwirner, New York/Londen.

Advertenties