GO | NO GO #65: Koto Bolofo – als een slok champagne, direct uit de fles

GO | NO GO 23 mei 2017

Gaan of niet gaan: dat bepaal je zelf. Wij geven je – met een kritische blik – tips voor tentoonstellingen. Deze keer de eerste solotentoonstelling van Koto Bolofo, ‘Between Black and White’ bij Kahmann Gallery in Amsterdam.

Het levensverhaal van Koto Bolofo (1959) zou zo verfilmd kunnen worden. Nadat zijn vader – leraar op een school in Zuid-Afrika – onterecht beschuldigd was van het verspreiden van anti-regeringspropaganda, vluchtte het gezin via Zwitserland naar Engeland. Eenmaal in Londen aangekomen, moest de vierjarige Koto zijn draai zien te vinden. Zijn lotsbestemming zou in modefotografie blijken te liggen. Hoewel autodidact en slechts gebruik makend van een simpele lm-camera en (doorgaans) natuurlijk licht, krijgt hij inmiddels meer opdrachten dan hij tijd voor heeft. Sterker nog, hij is zo bekend dat hij niet eens de moeite hoeft te nemen om een online portfolio te maken. Zijn klantenkring, van Vogue en GQ tot merken als Louis Vuitton en Dom Pérignon, weet hem blindelings te vinden. Bolofo is tevens de enige fotograaf in de geschiedenis die onbeperkte toegang heeft gekregen tot de ateliers van Maison Hermès en vervolgens carte blanche heeft gekregen voor het maken van een fotoserie.

Koto Bolofo is echter ook al ruim dertig jaar bezig met autonoom werk: foto’s die hij zonder specifieke opdracht of opdrachtgever heeft geschoten. Een selectie van deze autonome foto’s is nu voor het eerst als solotentoonstelling te zien in Nederland, bij Kahmann Gallery. Sommige beelden zijn eerder in internationale tijdschriften verschenen, of in Bolofo’s eigen kunstboeken, waarover later meer… En zoals bij alle andere galeries, geldt ook bij Kahmann Gallery: komen kijken mag altijd, zelfs als je niets wilt kopen!


Links: Catherina Presser, 1998 | Rechts: Heat, 2008. Beide beelden © Koto Bolofo, Courtesy of Kahmann Gallery.

+ | Bolofo omschrijft zijn stijl als “raw luxury”: het gros van zijn foto’s is gelikt en straalt decadentie uit. Maar zowel zijn zwart-witte beelden, als zijn zeldzame series in kleur hebben tegelijkertijd iets aparts, iets vreemds of opvallends. Een van de oudste foto’s in deze expositie is het “portret” van een jonge vrouw, Catherina Presser, geschoten op het Italiaanse eiland Capri. Bolofo kleedde de jonge vrouw in een zijden nachtjaponnetje en gooide een emmer water tegen haar bovenlichaam – een gedurfde en zelden uitgevoerde zet voor een foto in 1986. Het resultaat is een mix van erotiek en fashion, poëtische subtiliteit en keiharde tepels in your face. Het zijn deze ingrediënten die we, telkens in andere verhoudingen, terugzien in Bolofo’s beelden. Een gevoel van rauwe luxe waar we trek van krijgen in een slok champagne, direct uit de fles!

+ | Leuk om te weten: belangrijk voor Bolofo is een band met degenen die hij fotografeert – hij bezoekt ze allemaal voorafgaand aan een shoot om “als vrienden te groeien.” Zo volgde hij de tennisster Venus Williams zowel tijdens professionele events als in haar privéleven om zijn fotoboek Venus te maken, waarvan een aantal hele sympathieke werken ook in deze expositie te zien is. Speaking of fotoboeken: als we ergens spontaan van gaan watertanden, zijn het Bolofo’s kunstboeken. Bolofo schrijft verhalen over plaatsen, personen, iconen, maar in plaats van woorden gebruikt hij zijn foto’s. Zijn boek over Maison Hermès, La Maison, noemden we al in de introductie, maar er zijn er nog veel meer. Wij hebben vooral het boek Lord Snowdon op het oog: een fotografisch portret, verspreid over tientallen beelden, van Bolofo’s grote voorbeeld Antony Armstrong-Jones. Deze fotograaf van de sterren en vriend van de Britse royals is door Bolofo op onnavolgbaar intieme wijze  voor de lens gezet. Geboeid en gretig? Hier kun je alle kunstboeken van Koto Bolofo vinden én kopen.

Hoe lang doe je er over? | 20 min.

Expert level | Beginners | Gevorderden | Crazy pro

Meer weten | Wij houden Kahmann Gallery strak in de gaten, want met deze database aan kunstenaars kunnen we ons verheugen op nog veel mooie exposities. De volgende fotograaf die een solo krijgt in de galerie is Bastiaan Woudt, direct na Koto Bolofo. Bekijk hier alvast de agenda van Kahmann Gallery en race us to the gallery voor de volgende opening.  


De tentoonstelling ‘Koto Bolofo – Between Black and White’ is nog t/m 30 juni 2017 te zien bij Kahmann Gallery. Meer informatie: https://www.kahmanngallery.com/

Coverbeeld: Venus Williams’ Hat, Paris France, 2005 © Koto Bolofo, Courtesy of Kahmann Gallery.

 

Advertenties