Louise Bourgeois, Untitled, 2005

GO | NO GO #99: The Liar’s Cloth

GO | NO GO 2 maart 2018

Gaan of niet gaan: dat bepaal je zelf. Wij geven je – met een kritische blik – tips voor tentoonstellingen. Deze keer zijn wij gaan kijken naar de groepsshow ‘The Liar’s Cloth’ bij GRIMM in De Pijp.

Een expositie met tien kunstenaars waarvan geen één door de galerie wordt vertegenwoordigd. Hoe, wat, waarom: wij zijn razend benieuwd, want dat gebeurt niet elke dag! GRIMM presenteert een curated show met niemand minder dan Kader Abdolah, Mahmoud Bakshi, Gwenneth Boelens, Louise Bourgeois, Dirk Braeckman, Thomas Hirschhorn, Abdoulaye Konaté, Liz Magic Laser, Moshe Ninio en Ana Torfs. Al deze namen zijn door curator Nathanja van Dijk (een van de oprichters van A Tale of a Tub) samengebracht onder één dak. Met een expositie van “vreemde” kunstenaars én een curator van buiten begeeft de galerie zich bijna op museaal terrein – spannend!

De galerieruimte op de Frans Halsstraat wordt optimaal benut door werken uit allerlei soorten disciplines. Zo is er textielwerk, fotografie, beeldhouwkunst, film en zien we ook installaties en prints. De werken nodigen je stuk voor stuk uit om dichterbij te komen. Sommige lokken je subtiel door hun zachte uiterlijk, bijvoorbeeld het lieflijke, pastelkleurige werk van Louise Bourgeois. Andere trekken harder aan je zintuigen door hun mystieke karakter, zoals het werk van Gwenneth Boelens, waarbij een semi-transparante doek over een stoel is gedrapeerd – zou er wat onder zitten? Ook al lijken de werken niet op elkaar, ze hebben gemeen dat we er niet zomaar aan voorbij lopen.

Abdoulaye Konaté, Noir-bleu aux triangles et cercles rouges, 2017
Abdoulaye Konaté, ‘Noir-bleu aux triangles et cercles rouges’, 2017, GRIMM.

+ | We want more! We want more! Van deze pareltjes van kunstwerken krijgen wij geen genoeg. Meteen bij binnenkomst komen we het textielwerk van Abdoulaye Konaté tegen en het is liefde op het eerste gezicht. Inside information: er hangt er nog een op het kantoor van de galerie, waar je gewoon naar binnen kunt lopen. Deze uit Mali afkomstige kunstenaar maakt fantastische wandkleden met abstracte geometrische patronen die uit allemaal lussen bestaan. Met zijn stoffen kunstwerken verwijst hij naar de West-Afrikaanse traditie van stofgebruik als middel voor communicatie en om te herdenken. Een tweede kunstenaar die erg veel indruk maakt, is de Duitse Thomas Hirschhorn. Wij hebben al eerder wilde verhalen gehoord over zijn installatie in een Duits museum, waarbij hij ruimtes volgooide met oude frisdrankblikjes. Met zijn werk levert hij kritiek op de industrialisatie, de consumptiemaatschappij en militarisatie. Zijn werk bij Grimm bestaat uit verschillende prints achter plastic waarop we afbeeldingen zien die zwaar gepixeld zijn. Het is een referentie naar de hedendaagse censuur van overheden, die heftige content op televisie blurren.

The Liar's Cloth - Grimm GalleryInstallatiefoto: ‘The Liars Cloth’, GRIMM.

– | Je zult aardig wat concentratie en kennis van de Engelse taal nodig hebben om achter de werkelijke bedoeling van de expositie te komen. De tekst die je bij de ingang op een a4-tje meekrijgt is niet mals, en bij het voelen van het aantal pagina’s waren wij wat huiverig om überhaupt te gaan lezen. Vrijwel direct stuitten we op zinnen die we niet helemaal begrijpen, zoals “How true are images that lie?” Tsja. Meestal zijn liegende beelden niet waarheidsgetrouw, want ze liegen… De titel van de tentoonstelling is daarentegen helderder: The Liars Cloth stamt af van een gebruik van de Ashanti’s, een groep uit Zuid-Ghana. In die hiërarchische cultuur fungeert een vorst soms als rechter en dan droeg hij deze Liars Cloth. Men ging er vanuit dat degene die het kleed droeg altijd de waarheid sprak. If only that were true… Het gevoel dat het mogelijk is om door middel van een kleed de waarheid te spreken is natuurlijk complete lariekoek, maar de gedachte sluit mooi aan bij al deze kunstenaars die proberen ons te laten zien hoe moeilijk het is om de waarheid over te brengen.

Hoe lang doe je er over? | 20 min + 10 min voor de teksten

Expert level | Beginners | Gevorderden | Crazy pro

Meer weten | Ben je net als wij weg van het werk van Abdoulaye Konaté? Hier vind je een video over het maakproces en voorbeelden van zijn werk.

De tentoonstelling ‘The Liar’s Cloth’ is nog t/m 31 maart 2018 te zien Bij GRIMM (Frans Halsstraat). Meer informatie: https://grimmgallery.com/exhibition/the-liars-cloth/

Tekst: De Kunstmeisjes (Mirjam Kooiman, Nathalie Maciesza en Renee Schuiten-Kniepstra).


Cover: Louise Bourgeois, ‘Untitled’, 2005 (detail) © The Easton Foundation, Courtesy Cheim & Read, New York, GRIMM.

 

Advertenties