GO | NO GO #107: Een nieuwe meester in de Hermitage

GO | NO GO 11 april 2018

Gaan of niet gaan: dat bepaal je zelf. Wij geven je – met een kritische blik – tips voor tentoonstellingen. Deze keer heeft een wandeling langs de Amstel ons naar de Hermitage gebracht, waar nu het werk van Saskia Noor van Imhoff te zien is.

Naast een hele hoop oude meesters wordt er in de Hermitage zo nu en dan ook een nieuwe meester in de spotlight gezet. Ieder jaar mag de winnaar van de ABN AMRO Kunstprijs hier namelijk een tentoonstelling maken. Dit jaar de eer aan Saskia Noor van Imhoff (Canada, 1982). Het is even zoeken, maar dan heb je ook wat. Als je de expositie van Saskia Noor van Imhoff eenmaal hebt bereikt (lees verder voor uitgebreide instructies, want die heb je nodig), worden je hersenen pas echt aan het werk gezet. Om even te beginnen met het kopstuk, dat de titel ‘#+32.001 – 1 Hot-bain marie drop-in’ draagt. Quoi?! De tentoonstelling bestaat uit vijf sculpturale installaties, samengesteld uit verschillende materialen en objecten die op het eerste gezicht vrij weinig met elkaar te maken hebben: glazen bakken met zout, losse stenen, een vintage pinautomaat…probeer daar maar eens gehakt van te maken. De werken kennen verder geen titel, enkel een serienummer. Een sterk contrast met de schilderijen die je zojuist hebt gepasseerd, die keurig voorzien zijn van informatiebordjes en netjes in de context van hun tijd zijn geplaatst.

Saskia Noor van Imhoff staat bekend als een kunstenaar die je een kijkje achter de schermen geeft. In haar installaties verweeft ze op verrassende wijze voorwerpen die wij als vanzelfsprekend ervaren, van lege blikken verf tot stapels papier; ze recyclet ook de symbolische betekenissen. Deze kunstenaar wordt daarom ook niet voor niets regelmatig als een “archeoloog” omschreven. Dus wat krijg je als je Saskia een tentoonstelling laat maken die wordt gesubsidieerd door een bank? Precies, fundamentele vragen over het bepalen van de waarde van kunst binnen een bedrijfscollectie.

Installatieshot Saskia Noor van Imhoff, image courtesy of Galerie Fons Welters
Installatieshot: Saskia Noor van Imhoff, 
Hermitage Amsterdam – ABN AMRO Art Prize 2018, beeld & courtesy: Galerie Fons Welters. 

+ | Door elementen uit verschillende domeinen bij elkaar te brengen en diverse thema’s naast elkaar te presenteren, daagt Saskia je uit om je eigen associatievermogen te gebruiken en zelf de verbanden te leggen. Het duurt misschien even voordat het spreekwoordelijke kwartje valt, maar je kunt op honderd manieren naar deze werken kijken en steeds weer iets nieuws ontdekken. De materialen die de kunstenaar heeft gebruikt (natuursteen, zout, boeken en papier) staan allemaal bol van verwijzingen naar processen van conservering en vergankelijkheid. Plexiglas, aluminium en roestvrijstaal zetten ons daarnaast ook aan het denken over het tentoonstellen van kunst zelf; zolang objecten in een vitrine of op een stevige sokkel staan zijn ze waardevol, toch? Het werk ‘#+32.04’ bevat zeefdrukken van de kunstenaars Hans Landsaat en Bob Bonies, die ooit uit de ABN AMRO kunstcollectie werden afgestoten. Daarentegen is één van de eerste ABN bankautomaten uit 1968 wel in de collectie van de bank opgenomen. Door dit apparaat hier als ‘#32.02’ tentoon te stellen, compleet met fel roze led-verlichting, geeft Saskia een vette knipoog aan haar sponsor. Zowel de zeefdrukken als het pinautomaat zijn inmiddels irrelevant geworden…

Saskia Noor van Imhoff '#+32.02' & #+32.04, , Hermitage ABN AMRO Art Prize 2018
Links: Saskia Noor van Imhoff, ‘#+32.04’ | Rechts: Saskia Noor van Imhoff ‘#+32.02’. Beide: Hermitage Amsterdam – ABN AMRO Art Prize 2018, beeld & courtesy: Galerie Fons Welters. 

± | Dan nu: hoe kom je bij deze expositie? We noemde het al in onze introductie – het behoeft wat instructies. Je komt namelijk alleen bij deze tentoonstelling met een kaartje voor één van de andere twee lopende tentoonstellingen (‘Hollandse Meesters uit de Hermitage – Oogappels van de Tsaren’ en de ‘Portrait Gallery of the Golden Age’). Een mooie gelegenheid om ook een van deze expo’s mee te pakken (twee voor de prijs van één, for real). Maar let wel op: het risico op overprikkelde hersenen en moeie ogen is aanwezig. Laat je niet misleiden door de omvang van de tentoonstelling van Saskia; ook al betreft het “maar” een paar werken in een relatief kleine ruimte, vind je hier meer dan genoeg food for thought. Als je zintuigen aan het einde nog niet oververhit zijn, valt het je wellicht ook op dat er op de gele plakfolie op de ramen van deze expositieruimte (‘#+32.06’ jawel) handgeschreven woorden te zien zijn. Het kan zijn dat Saskia Noor van Imhoff ons daarmee probeert gerust te stellen door te zeggen: het is wat je er zelf van maakt. Maar het kan natuurlijk ook een creatieve oplossing voor een zonweringsysteem zijn…tja, als je het dan toch zelf mag bepalen.

Hoe lang doe je er over? | 15 minuten om er naar te kijken, maar daarna ben je een week bezig met het verwerken van je gedachten.

Expert level | Beginners | Gevorderden | Crazy pro

Meer weten | Wist je dat de ABN AMRO (de sponsor van de Hermitage en opdrachtgever voor deze expositie) een eigen kunstcollectie heeft? Mocht je eens in de buurt van de Amsterdamse Zuidas zijn, schroom dan niet om een bezoekje aan Circle.ART te brengen, de kunstruimte in het ronde paviljoen van de bank. Ook daar heeft Saskia een tentoonstelling gemaakt, dit keer met werk uit de huidige collectie.

De tentoonstelling ‘ABN AMRO Kunstprijs 2018’ is nog t/m 15 juli 2018 te zien bij de Hermitage Amsterdam. Meer informatie: https://hermitage.nl/nl/abn-amro-kunstprijswinnaar-saskia-noor-van-imhoff-maakt-expositie-de-hermitage-amsterdam/

Tekst: Jolien Klitsie

Cover: Saskia Noor van Imhoff, ‘#+32.00′, Hermitage Amsterdam – ABN AMRO Art Prize 2018, beeld & courtesy: Galerie Fons Welters.

 

Advertenties