Unseen - Fair overview Unseen Amsterdam 2017 © Almicheal Fraay

SPECIAL | 6 kunstenaars om niet te ‘unseen’

SPECIALS 17 september 2018

Het is een van onze favoriete uitjes elk jaar: het fotografie-event Unseen Amsterdam dat neerstrijkt in de Westergasfabriek. Of moeten we eerder zeggen: een totale take-over doet. Van 21 tot en met 23 september tonen 53 galeries uit 35 landen werk van internationale fotografen. De insteek is helder (en awesome): het is een overzicht van wat er nu-nu-nu speelt in de fotografiewereld. Van experimentele materialen tot extravagante modellen, je bent in één keer op de hoogte. Maar niet alleen kun je rondhuppelen (en rondshoppen) op de beurs, er zijn nog veel andere activiteiten, zoals de CO-OP, talks in de Living Room, de Book Market en nog veel meer. Klik hier voor het volledige programma en de openingstijden.

Natuurlijk hebben we ook deze keer een aantal tips uit onze hoge hoed getoverd. Onze redacteuren hebben namelijk al weken geleden hun wekkers gezet, telefoons opgeladen en sneakers gepoetst om straks direct naar hun favorieten te kunnen rennen. Dit zijn de zes kunstenaars die je volgens hen absoluut niet mag missen tijdens Unseen Amsterdam 2018:



Juno Calypso | TJ Boulting Gallery | stand 39

Juno Calypso, From the series ‘What To Do With A Million Years', 2018 © Juno Calypso/TJ Boulting
Juno Calypso, From the series ‘What To Do With A Million Years’, 2018 © Juno Calypso/TJ Boulting

Carlien: “Het is Twin Peaks meets Barbie in de serie ‘What To Do With A Million Years’ van fotografe Juno Calypso, die inmiddels vaste gast is tijdens Unseen Amsterdam. In haar verhalende werk vormen pastelkleurig behang, roze tapijt, glinsterende kroonluchters aan het plafond het decor. Maar niets is wat het lijkt. Deze zuurstokroze setting bevindt zich namelijk in een ondergrondse bunker die volledig is omgebouwd, compleet met geënsceneerde tuin en dito lichtplan om de zon, schemer en nacht na te bootsen. Voor Calypso – in deze serie te zien als haar alter ego Joyce – heeft schoonheid prioriteit, ook tijdens het overleven van de fictieve kernoorlog. In haar fascinerende scènes krijg jij de rol als creepy voyeur, die dit bizarre overlevingsspel van nog dichterbij wil bekijken.”



Joanne Dugan | Kopeikin Gallery | stand 12

Joanne Dugan, ‘Grid 13’, from the series ‘Multiples’, 2017 © Joanne Dugan / Kopeikin Gallery
Joanne Dugan, ‘Grid 13’, from the series ‘Multiples’, 2017 © Joanne Dugan / Kopeikin Gallery

Daphne: “Ik ben heel benieuwd naar het nieuwe werk van de Amerikaanse kunstenares Joanne Dugan. Wat er van een afstandje als een perfect raster uitziet, blijkt een serie van met de hand ontwikkelde en uitgesneden foto’s te zijn. Ieder beeld is net een beetje anders. Bij het maken van de beelden laat Dugan ‘onbedoelde’ lichtinval speels de donkere kamer in en maakt zo het licht zelf tot haar onderwerp. Door het ritme van licht en donker gaan de rasters dansen voor je ogen. Het werk is geïnspireerd door zen-boeddhisme en Oosterse beeldtradities, zoals het Indiase Yantra en dat voel je. Het straalt een meditatieve rust uit, maar ondertussen komen deze multiples wel uit Manhattan. Dugan maakt, ademt en leeft grids.”



Keyezua | Ed Cross Fine Art | stand 45

Keyezua, Nr. 7, from the series FORTIA, 2017 © Keyezua/Ed Cross Fine Art, London
Keyezua, Nr. 7, from the series FORTIA, 2017 © Keyezua/Ed Cross Fine Art, London

Jolien: “Het werk van de Angolese Keyezua draait vaak om thema’s als identiteit en beeldvorming. De serie ‘FORTIA’ (Latijn voor ‘sterk’) bestaat uit heel esthetische beelden die tegelijkertijd veel diepgewortelde associaties oproepen. Zo verwijst het masker dat de vrouw op deze foto draagt naar anonimiteit, terwijl de knalrode jurk schreeuwt om aandacht, en de manier waarop ze haar borsten bedekt heel defensief lijkt. Daarmee worden een hoop actuele discussies opgerakeld, zoals de veelvoorkomende stereotypering van Afrika en het objectiveren van de vrouw binnen de samenleving (insert #’s here). Deze foto straalt echter een verlangen uit om boven zulke vooroordelen uit te stijgen. Je wordt uitgenodigd om het beeld op zichzelf te bekijken, wat benadrukt wordt door de tijdloze setting.”



Sami Parkkinen | Fotogalleri Vasli Souza | stand 32

Sami Parkkinen, ’Très Enérvé’ from the series ‘Limbo’, 2017 © Sami Parkkinen / Fotogalleri Vasli Souza
Sami Parkkinen, ’Très Enérvé’ from the series ‘Limbo’, 2017 © Sami Parkkinen / Fotogalleri Vasli Souza

Yaël: “Mijn oog is gevallen op dit wringende werk van de Finse fotograaf Sami Parkinnen. Herkenbaar tafereel, nietwaar? Niet alleen omdat we allemaal wel een streepjestrui in onze kast hebben hangen (ik tel er zo’n zeven), maar ook omdat iedereen zich wel een situatie kan herinneren zoals te zien op dit werk. Zo’n moment dat je jezelf gewoon even wilt verstoppen van de buitenwereld door een trui over je hoofd te trekken. Parkinnens foto’s en sculpturen gaan over spiritualiteit en de behoefte om een nieuwe betekenis te geven aan onze maatschappij en de mensheid.”



Bénédicte Kurzen | TJ Boulting | stand 39


Bénédicte Kurzen, ‘Bol – Buduma’, from the series ‘Chronicles of the Lake Chad Basin’, 2017 © Bénédicte Kurzen/TJ Boulting, London

Charlotte: “Ondanks de vele blauwtinten, zijn de contrasten in dit werk sterk: het groenblauw van de oceaan, de scherpe plooival in de kledij, het bijna-Yves Klein blauw van de boot. Doordat de context ontbreekt intrigeert het beeld mij. Deze foto laat iemand uit het Buduma-volk, dat op eilanden in het Tsjaadmeer (Afrika) woont, zien. Welke emotie ligt verscholen in de houding van de man? Als je goed kijkt, ontdek je meer details: de littekens in zijn gezicht, bijvoorbeeld. Het werk van de Franse Bénédicte Kurzen is documentair. Ze is geïnteresseerd in de relatie tussen een enkele gebeurtenis en wat er dieper in een samenleving speelt.”



Berend Strik | Galerie Fons Welters | stand 28

Berend Strik, ‘Deciphering the artist mind (studio SS 1)’, 2016, foto: Gert Jan van Rooij © Berend Strik / Galerie Fons WeltersBerend Strik, ‘Deciphering the artist mind (studio SS 1)’, 2016, foto: Gert Jan van Rooij © Berend Strik / Galerie Fons Welters

Jule: ‘’Eenmaal bekend met zijn werk, pik je het er zo tussenuit. De Nederlandse Berend Strik draait al enige tijd mee en bewerkt zijn foto’s met naald en draad. Lagen van gaas, fluwelen stukjes stof en dikke wollige draden voegen letterlijk en figuurlijk een extra laag toe aan de fotografie. Striks werken zijn hierdoor ambachtelijk en one of a kind. Op de foto hierboven – onderdeel van een serie over kunstenaarsateliers – zien we een bewerkt hoedje uit de collectie van de excentrieke verzamelaar Seth Siegelaub. Bovendien draait het niet alleen om de voorkant van het werk, maar is de achterkant vaak minstens zo interessant. Find out for yourself. ’’




Coverbeeld: Fair overview, Unseen Amsterdam, 2017 © Almicheal Fraay, via Unseen.
Unseen Amsterdam vindt plaats in de Westergasfabriek van 21 t/m 23 september 2018. 
Voor meer informatie: https://unseenamsterdam.com 



Advertenties