GO | NO GO #74: Een kunstproeverij bij Caroline O’Breen

Gaan of niet gaan: dat bepaal je zelf. Wij geven je – met een kritische blik – tips voor tentoonstellingen. Deze keer: de groepstentoonstelling ‘Suspension of Disbelief’ in Galerie Caroline O’Breen.

Ook galeries krijgen soms een Extreme Home Makeover: zo heet Seelevel Gallery sinds kort Galerie Caroline O’Breen. Niet geheel shocking is de galerie vernoemd naar de eigenaresse, wat een heel bewuste keuze was. Caroline: “Ik wil een andere uitstraling voor mijn galerie, veel toegankelijker en persoonlijker. Doordat de galerie mijn naam draagt, is het geen afstandelijk en anoniem instituut. Ik vertegenwoordig mijn kunstenaars, sta honderd procent achter ze. Dat gevoel wil ik kunstkopers ook geven: dat ze persoonlijke aandacht krijgen.” Wij voelen de persoonlijke vibe in ieder geval, want met één telefoontje mochten we na sluitingstijd nog even langskomen (“geen probleem!”) om de nieuwe tentoonstelling Suspension of Disbelief te bekijken.

De titel van de expositie is een verwijzing naar wat de negentiende-eeuwse filosoof Samuel Taylor Coleridge schreef over het lezen van boeken: de bereidheid om je kritische kant even te laten varen en zelfs het ongeloofwaardige te geloven, puur om ergens van te kunnen genieten. Als het gaat om fotografie – en dat is wat je in deze galerie ziet – betekent suspension of disbelief dat je als kijker even vergeet wat normaliter van een foto wordt verwacht: dat het de werkelijkheid objectief laat zien. Dat hoeft dus niet meer. Een foto mag ook bewerkt zijn, je bedriegen, de werkelijkheid mooier of lelijker weergeven, enzovoorts, puur voor jouw genot. Want ook dat is kunst. Deze tentoonstelling toont twintig foto’s van twintig fotografen die vanuit die instelling werken: de verschillende mogelijkheden van fotografie onderzoeken en onze ogen en geest openen voor al het (on)geloofwaardige.

Maarten-van-Schaik-_courtesy-Galerie-Caroline-OBreen-1629x1080
Maarten van Schaik, ‘Anonymous Contact #17, Lanzarote’, 2017.

+ | Ter gelegenheid van de heropening (of rebranding) van de galerie heeft Caroline O’Breen besloten een soort showcase te organiseren van twintig fotografen die zij vertegenwoordigt. Beginners opgelet: dit is de perfecte gelegenheid om te kijken wat je mooi vindt, je krijgt namelijk een kleine kunstproeverij. Misschien houd je van hedendaagse kunst die verwijst naar oude kunst? Dan is het werk van Laurence Aëgerter wellicht wat voor jou. Of ben je meer van de intieme en indringende portretten? Blijf dan even langer staan bij Bertien van Manen. Houd je van melancholisch en donker? Dan is Satijn Panyigay your girl. Om een lang verhaal kort te maken: ga zelf maar kijken en kies je favorieten.


Ola Lanko, ‘Exercise #2’, 2012

± | Niet alleen heeft de galerie een nieuwe naam, ze is ook verhuisd naar een van de liefste straatjes van Amsterdam: de Sint Nicolaasstraat, twee straten achter de Dam. Nu klinkt ‘twee straten achter de Dam’ als een naar urine, heroïnenaalden en schaamte ruikende nachtmerrie, maar niets is minder waar. De galerie zit recht tegenover een van de leukste restaurants van Amsterdam: Kaagman en Kortekaas. Met zulke buren is de sfeer altijd goed (en weet jij meteen waar je na je bezoek gaat eten). De galerie zelf is kleiner dan een schoenendoos voor peutersandalen, maar dat onderstreept het persoonlijke en intieme wat Caroline wil uitstralen des te meer. Let wel op: de openingstijden zijn beperkt: donderdag, vrijdag en zaterdag van 12:00 tot 17:00 uur. Mocht je nu per sé op een andere dag langs willen komen, mag je wel altijd een afspraak maken.

Hoe lang doe je er over? | 15 min.

Expert level | Beginners | Gevorderden | Crazy pro

Meer weten | Nu we het toch over kunstproeverijen hebben, Caroline O’Breen staat in september op de ultieme kunstproeverij wat fotografie betreft: UNSEEN, dé fotografiebeurs van Nederland. We weten ook al welke fotografen Caroline heeft geselecteerd om te tonen: Laurence Aëgerter, Ola Lanko en Marjolein Blom. Heb je ook zin in wat voorpret voor UNSEEN? Check hier de website inclusief een lijst met alle deelnemende fotografen.


De tentoonstelling ‘Suspension of Disbelief’ is t/m 22 juli 2017 te zien bij Galerie Caroline O’Breen. Meer informatie: http://carolineobreen.com/exhibitions/current/

Coverbeeld: Bertien van Manen, ‘Easter and Oak Trees – Willemijn’, 1972.

Advertenties

Further Projects