De Kunstmeisjes Summer Special: Juli 2017

Zonovergoten dagen, luieren aan het water of een glas wijn nippen op een gezellig terras, terwijl de zon nooit ondergaat en het onophoudelijk 25 graden is. Heerlijk nietwaar? Jammer genoeg hebben we hooguit tien van zulke dagen per jaar in Nederland en moet je de rest van de zomer ook nog zien in te vullen. Ons antwoord op dit vraagstuk (en eigenlijk op elk vraagstuk): KUNST! Deze maand tippen we vier tentoonstellingen – voor elke week één – waarbij we je op pad door Nederland sturen. Roadtrip!

Processed with VSCO with f2 preset
Kunstmeisje Renee bij een van de Rifts van Richard Serra in Museum Boijmans van Beuningen.

ROTTERDAM |  Richard Serra in Museum Boijmans van Beuningen

Wie Richard Serra zegt, denkt meestal aan zijn mega populaire sculpturen. De stalen labyrinten in onder andere Dia:Beacon in New York en Museum Voorlinden in Wassenaar geven je het idee dat je even Alice in Wonderland bent, die zich een weg door het doolhof baant. Het is spannend, een beetje claustrofobisch en tegelijkertijd voel je je even helemaal één met een kunstwerk. Maar Serra heeft nog veel meer gemaakt. Zo heeft hij zich de afgelopen jaren gestort op tekeningen. In vergelijking met de metershoge stalen constructies klinken tekeningen wel erg saai, maar in Museum Boijmans van Beuningen zie je al snel dat wanneer Serra een tekening maakt, het niet zomaar een tekening is.

Heads up: de eerste paar zalen van de tentoonstelling laten relatief kleine tekeningen zien, die gegroepeerd zijn opgehangen. Ze zijn mooi, abstract en in grijstinten, maar ook vrij eentonig. Na twee series hebben we het wel gezien en denken wij: is dit het? Tot we om de hoek verder lopen en plots voor de Rifts (2011-2017) staan: metersgrote zwarte vlakken, onderbroken door witte “scheuren”. Van een afstand indrukwekkend, pas echt mindblowing als je dichtbij gaat staan. Serra heeft namelijk met een verfroller lagen inkt aangebracht. Wat je uiteindelijk ziet is een soort maanlandschap van lagen inkt waar je het liefst even met je vingertoppen overheen zou glijden. Waar Serra met zijn stalen labyrinten een nieuwe vorm gaf aan sculpturen, doet hij dit nu met tekeningen. Vergeet degelijke lijntjes op lieflijk formaat en kom maar op met dikke lagen van monumentale grootte!

Hoe lang doe je er over? | 20 min.

Expert level | Beginners | Gevorderden | Crazy pro

De tentoonstelling ‘Richard Serra. Drawings 2015-2017’ is t/m 24 september 2017 te zien. Meer informatie: http://www.boijmans.nl/nl/7/kalender/calendaritem/2160/richard-serra#kRWgGs3AEy5E7buO.97

BONUS: Als je toch in de buurt bent | Wist je dat het Boijmans de inrichting van het museum af en toe HELEMAAL omgooit? Dat hebben ze nu dus gedaan: kunstenaar Carel Blotkamp (of ‘de bedazzler’ zoals wij hem noemen) heeft 500 kunstwerken uit de museumcollectie gekozen. Niet te missen: Mark Rothko, Anselm Kiefer, Paul Cezanne and many many more. En vergeet niet dat er beneden in het Boijmans al 40 jaar (!) een ruimtelijk kunstwerk van Serra staat!


RP-F-BR-1999-3 RP-F-2016-146-1
Links: George Hendrik Breitner, Marie Jordan naakt op de rug gezien, ca. 1890, Rijksmuseum | Rechts: Antonio Cavilla, Portret van een Noord-Afrikaanse man, ca. 1880, Rijksmuseum.

AMSTERDAM | 19de-eeuwse fotografie in het Rijksmuseum

Het is nog maar 178 jaar geleden dat de fotografie werd uitgevonden. Kun je je voorstellen dat in de 199.822 jaar van het bestaan van de mens die daaraan vooraf ging (zo ongeveer), men simpelweg vaak geen idee had van hoe verre landen en hun bewoners eruit zagen, ze zichzelf en hun dierbaren niet konden laten vereeuwigen als ze geen geld hadden voor een duur schildersportret, niemand zich druk maakte om zijn selfies en je bovendien nergens geconfronteerd werd met reclames? In onze huidige beeldcultuur is het moeilijk voor te stellen, maar foto’s waren ooit nieuw, vreemd en magisch realistisch. Het Rijksmuseum toont aan de hand van 300 foto’s uit eigen collectie een groots overzicht van de baanbrekende toepassingen van fotografie direct na haar uitvinding in 1839.

Als je denkt dat Facebook een unicum is van onze generatie, think again. Vanaf eind jaren 1850, toen de techniek van de fotografie verbeterd was en de albuminedruk werd geïntroduceerd, kwamen cartes-de-visite in omloop: kleine portretfoto’s op kartonnen kaartjes met een vaste afmeting. Een carte-de-visite met een foto van jezelf kon je aan vrienden en familie geven, ze werden dan ook vaak verzameld in speciale insteekalbums. Ook kaartjes met foto’s van celebs, gekoloniseerde, ‘exotische’ volkeren, monumenten en landmarks waren in omloop – “spaar ze allemaal!” De carte-de-visite is één van de bijzondere toepassingen van fotografie in de 19de eeuw die in het Rijksmuseum te vinden is, die een nieuwe weergave van de werkelijkheid betekende. Maar denk ook aan reisfoto’s en stadsgezichten, naakten (porno was verboden maar “esthetisch naakt” à la in de schilderkunst mocht wel), de eerste amateurkiekjes van onze privésferen, de eerste reclamefoto’s en een variatie aan toepassingen van fotografie in de wetenschap. Hoe bizar moet de aanblik van de eerste röntgenfoto geweest zijn, waarmee men door de huid heen kon kijken. Het is één en al verwondering in de tentoonstelling New Realities, die je opnieuw leert kijken naar hoe onze beeldcultuur begonnen is.

Hoe lang doe je er over? | minimaal 45 min., maar trek hier gerust een uur of langer voor uit!

Expert level | Beginners | Gevorderden | Crazy pro

De tentoonstelling ‘New Realities. Fotografie in de 19de eeuw.’ is t/m 17 september 2017 te zien. Meer informatie: https://www.rijksmuseum.nl/nl/new-realities

BONUS: Als je toch in de buurt bent | …wandel dan ook nog even door de tuin van het Rijksmuseum. Alsof het 3D-uitvoeringen zijn van tekeningen, zie je daar de sculpturen van de Franse kunstenaar Jean Dubuffet (1901-1985). Dierlijke en menselijke figuren worden uitgedrukt in zwarte lijnen die de contouren aangeven, maar ingevuld door witte, blauwe of rode vlakken. Deze gekke figuren zetten zich voort in de grote hal van het museum, waar ze als wolkjes in de lucht zweven.


1496844793793-foto-credit-Berndnaut-Smilde-Nimbus-DEGROEN-2017-C-Type-print-op-aluminium-125-x-166-cm-Collectie-DE
Berndnaut Smilde, Nimbus, 2017, Collectie de Groen.

ARNHEM | De kunstenaar die wolken maakt in Collectie de Groen

In centrum Arnhem, in de frituurwalmen van de Burger King en pal naast kledingkiloknaller H&M is een nieuw privémuseum geopend: Collectie de Groen. Het verhaal erachter is net zo leuk als de locatie obscuur is: Marjolein de Groen, zelf kunstenares, erfde een flinke smak geld en besloot een museum te openen. Zo makkelijk kan het dus gaan. Mits je die berg geld hebt natuurlijk. Samen met haar man Peter Jordaan kocht ze een 100 jaar oud pand in art nouveau-stijl, waar elke drie maanden op de begane grond en in het souterrain exposities te zien zullen zijn. De bovenste twee verdiepingen van het gebouw zijn gevuld met kunst uit hun privécollectie. Die kun je echter alleen op afspraak bekijken (vrijdag-zondag, reserveren via collectiedegroen.nl) – zeker de moeite waard, want dan krijg je een exclusieve rondleiding van de verzamelaars zelf!

Geen zin om te wachten? Je kunt van woensdag tot en met zondag (11:00-18:00 uur) gewoon binnenlopen voor de tijdelijke tentoonstellingen. Nu te zien: When All The World Is Green van Berndnaut Smilde. Misschien heb je zijn werk al eens gezien: hij is de wolkenman, de kunstenaar die echte wolken maakt in mooie kamers en deze fotografeert, zoals hij in dit filmpje uitlegt. Nu heeft de Nederlandse Smilde (geboren in Groningen in 1978) ook in Collectie de Groen een wolkje losgelaten (de afbeelding hierboven). Deze is inmiddels helaas verdampt, maar in de expositie zie je wel de foto die hij ervan heeft gemaakt, samen met een hele rits andere kunstwerken.

Hoe lang doe je er over? | minimaal 60 min.

Expert level | Beginners | Gevorderden | Crazy pro

De tentoonstelling ‘Berndnaut Smilde – When all the world is green’ is t/m 13 augustus 2017 te zien. Meer informatie: http://www.collectiedegroen.nl/

BONUS: Als je toch in de buurt bent | Pak de auto, bus, elektrische fiets of boek een Uber en ga naar het Kröller-Muller Museum, niet zo ver van Arnhem vandaan en midden in de Veluwe. Het is een van onze favoriete musea, met een prachtige collectie moderne en hedendaagse kunst, van Vincent van Gogh tot Giacometti en met een van de grootste beeldentuinen in Europa.


RG_Smoke-Break-2-Drywaller_600px
Rodney Graham, Smoke Break 2 (Drywaller) | 2012 Courtesy the artist and Hauser & Wirth

WASSENAAR | Lachen om lichtbakken in Museum Voorlinden

De Canadese kunstenaar Rodney Graham (1949) kan leven van zijn kunst, maar stel dat dat niet zo was geweest? Wat was hij dan geworden? Met dit idee in gedachten is Graham in de huid van verschillende personages gekropen: een antiquair, een detective, een klusjesman, een vuurtorenwachter. De expositie laat bijna alleen maar lichtbakken zien, en ja, dat is precies wat je denkt: een bak met licht waar je bijvoorbeeld een foto voor kan plakken. We kennen ze vooral van reclameposters in donkere metrostations en langs snelwegen, maar deze bakken worden dus ook zeker voor kunst gebruikt. Het licht van de bakken trekt ons dichter naar de kunstwerken toe, laat ons beter kijken en verdeelt onze aandacht in duizend stukjes. Dit laatste vooral door Graham zelf, wiens foto’s je voor de gek houden en hun geheimen (en humor!) pas blootgeven als je langer blijft staan.

Zodra je voor een foto van Graham staat, valt je op dat alle kleine onderdeeltjes nét niet kloppen. Als we even naar Antiquarian Sleeping in His Shop kijken, lijkt het gewoon een mooie foto vol details en een gemoedelijke sfeer te zijn. Maar dan kijk je nog een keer en zie je dat letterlijk elk deel van deze foto vol in de schijnwerpers staat: elk boek op de plank rechts, ieder snuisterijtje links op het tafeltje. Dat kan natuurlijk niet, en ons oog wordt gek: door middel van licht zie je in een kunstwerk doorgaans wat belangrijk is (dat staat in de “spotlight”), maar hier is alles belangrijk! Als we vervolgens horen dat elke foto eigenlijk een collage is van soms wel 2000 foto’s, zijn we al helemaal mindblown. Graham maakt foto na foto na foto en rijgt vervolgens alle losse stukjes schijnbaar naadloos aan elkaar (maar soms toch nét niet, wat dan weer best grappig is). Verder zitten zijn werken vol symbolische verwijzen naar de (kunst)geschiedenis) en heeft Graham een droog, subtiel gevoel voor humor waardoor wij bij elk werk even staan te gniffelen om alle typetjes die hij uitbeeldt.

Hoe lang doe je er over? | 30-60 min.

Expert level | Beginners | Gevorderden | Crazy pro

De tentoonstelling ‘Rodney Graham – That’s Not Me’ is t/m 17 september 2017 te zien. Meer informatie: http://www.voorlinden.nl/tentoonstelling/verwachtrodney-graham-thats-not/

BONUS: Als je toch in de buurt bent | Museum Voorlinden ligt op haar eigen landgoed, dus het is wel een uitje om er te komen. Gelukkig krijg je dan ook echt waar voor je geld. Blijf vooral een halve dag in het museum – loop door de crazy mooie vaste collectie (met het werk van Serra dat we eerder noemden) of neem een kijkje naar de tweede expositie die nu te zien is: De Tussentijd. Wij zijn al geweest en vonden er dit van.


 

Advertenties

Further Projects