GO | NO GO #114: Op reis met Rens

Gaan of niet gaan: dat bepaal je zelf. Wij geven je – met een kritische blik – tips voor tentoonstellingen. We bezoeken voor het eerst de (redelijk) nieuwe galerie Albada Jelgersma. Zij laten nu de tentoonstelling ‘Harvesting Star Light’ van Rens Horn zien.

We willen graag een new kid on the block introduceren: Albada Jelgersma. Oké, oké, de galerie is niet helemaal nieuw; ze opende haar deuren al in september vorig jaar. Maar omdat het de eerste keer is dat wij over de galerie schrijven, stellen we graag de mensen die de scepter zwaaien even aan jullie voor. Broer en zus Lucas en Renée, die hun achternaam aan hun galerie hebben gegeven, zijn nieuw en fris in de Amsterdamse galerie scene. Renée was werkzaam in de New Yorkse galeriewereld en haar broer in Amsterdam als recruiter. Samen besloten ze een galerie te openen die zich naast het maken van tentoonstellingen ook wil toeleggen op het organiseren van lezingen. Ze willen een plek zijn waar verzamelaars, kunstcritici, docenten en liefhebbers zonder voorkennis samen kunnen komen. Hun galerie is nummer vier in het rijtje op de Lijnbaansgracht, naast Flatland, Akinci en Lumen Travo. Beter een goede buur dan een verre vriend toch?

Rens Horn - Harvesting Star Light’, Galerie Albada Jelgersma, Amsterdam
Zaaloverzicht ‘Rens Horn – Harvesting Star Light’, via: Galerie Albada Jelgersma, Amsterdam

De dag na Koningsdag, toen Amsterdam haar roes nog uitsliep, openden Albada Jelgersma haar vierde tentoonstelling Harvesting Star Lightvan Rens Horn. Horn is een ware wereldreiziger, en deze show biedt een heel interessante inkijk in zijn leven als fotograaf on the road. De galerie is precies zo groot dat je in een keer ziet wat je kunt verwachten: foto’s aan de muur en middenin de galerie staat een tafel met allerlei knipsels en dagboekfragmenten. Dat klinkt misschien niet heel boeiend, maar Harvesting Star Lightis echt zo’n tentoonstelling waarbij je jezelf heerlijk kunt verliezen. Zoom in op alle foto’s en let vooral op de mooie bijschriften, de techniek en de wijze waarop de fotograaf jou zijn verhaal wil vertellen. De foto’s zijn fragmenten van zijn reis, maar je ziet dat ze niet door zomaar iemand zijn gemaakt. Het oog voor detail is in elke foto voelbaar.

+ | Het is leuk om in het midden te beginnen: aan tafel. Eigenlijk valt meteen het bizarre werktuig op de tafel op: een enorm zwart apparaat om foto’s te vergroten. Het is een eyecatcher op zichzelf, misschien is het ook daarom dat Horn besloot er een stempel van te laten maken, waarmee hij achterop zijn werken stempelt. Wij kijken verder naar wat er allemaal op tafel ligt en het opengeslagen dagboek met systematisch opgeplakte muggen erin springt er meteen uit. Tijdens een reis was Horn bang om malaria op te lopen, maar omdat je van de pillen ook heel gek kunt worden, besloot hij ze niet meer te slikken. Wanneer er een mug in zijn klamboe sloop of als hij in de badkamer een vliegende vriend tegenkwam, probeerde hij ze te vangen en op te plakken in zijn dagboek. Daarbij schreef hij elke keer op wanneer en waar hij ze had doodgeslagen. Wij vinden dit soort OCD’s echt fantastisch en snappen het helemaal. Na het bestuderen van alle fragmenten die op tafel liggen kun je heerlijk een rondje door de galerie maken en stuk voor stuk de foto’s bekijken.

Rens Horn, ‘Wie lijdt, lijdt alleen’, 2017, via: Galerie Albada Jelgersma, Amsterdam
Rens Horn, ‘Wie lijdt, lijdt alleen’, 2017, via: Galerie Albada Jelgersma, Amsterdam

+ | Zoals je misschien wel hebt gemerkt, is Rens Horn niet de meest doorsnee fotograaf. Niet alleen werkt hij volledig analoog, ook gebruikt hij heel bijzonder fotopapier. Zo krijgt hij soms papier van kennissen dat al lang over de datum is, of buiten heeft gelegen. Dat zorgt ervoor dat je niet helemaal weet hoe het eindresultaat zal uitvallen: spannend! Grote witte randen verraden de chemicaliën die langzaam te ver over het vel zijn getrokken. In de doka is hij zelf ook dol op experimenteren en doet hij naar eigen zeggen veel van “wat eigenlijk niet mag”. Zijn kennis over ontwikkelen en fotografie is erg groot; naast zijn werk als fotograaf gaf hij lange tijd les aan de SKVR en werkt hij bij het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Daar print hij het werk van beroemde Nederlandse fotografen zoals Ed van der Elsken en Cas Oorthuys en hij geeft er ook nog eens les over! Oh, voor we het nog vergeten te zeggen: hij maakt ook zijn eigen lijsten. Damn, talking about creativity! Dat zorgt al helemaal voor het vintage gevoel en maakt elk werk uniek.

Hoe lang doe je er over? | 30 min

Expert level | Beginners | Gevorderden | Crazy pro

Meer weten | Nog meer te weten komen over Horn’s reizen? Check dan ook zeker even zijn website. Daar kun je twee reizen iets gedetailleerder bekijken: Brazilië en Baffin Island (een eiland dat helemaal in Noord-Canada ligt, bijna tegen Groenland aan). Door het gebruik van oud fotografisch materiaal lijkt het bijna alsof je naar een historische expeditie kijkt.


De tentoonstelling ‘Rens Horn – Harvesting Starlight’ is nog t/m 9 juni 2018 te zien bij galerie Albada Jelgersma. Meer informatie: http://albada-jelgersma.com/exhibition/rens-horn-harvesting-star-light/

Tekst: De Kunstmeisjes (Mirjam Kooiman, Nathalie Maciesza en Renee Schuiten-Kniepstra).

Cover: Zaaloverzicht ‘Rens Horn – Harvesting Star Light’, via: Galerie Albada Jelgersma, Amsterdam

Advertenties

Further Projects