Je kent ze vast wel, de lucky bastards die een tussenjaar nemen of tussen studie en eerste baan een wereldreis maken. Tegenwoordig betekent dat voor ons ‘achterblijvers’ zwaar overgedocumenteerde reizen vol zonnige foto’s op Instagram. Vroegah, en dan hebben we het over way back when de fotografie net in haar beginstadium was, was dit allemaal niet zo eenvoudig. Je had geen iPhone, geen Snapchat, geen filters en niet de optie om in drie minuten van 43 kiekjes snel de mooiste te kiezen en deze ‘gecropt’ en wel met al je volgers te delen. Als je als fotograaf (amateur of professional) op reis ging, moest je niet alleen genoeg statieven, maar onder andere ook je eigen donkere kamer – travel size – meezeulen. Houd dat in je achterhoofd als je naar de expositie In Egypte – Reizigers en Fotografen 1850-1900 gaat.
Deze tentoonstelling laat zien dat onze drang om alle mooie plekken die we aandoen vast te leggen niet nieuw is, want verdieping na verdieping krijg je alle uithoekjes van Egypte te zien. Tussen 1850 en 1900 was men in Europa crazy for Egypt en wilden we het liefst zo veel mogelijk zien van dit exotische oord. Daarom trokken fotografen en masse (no joke – het gaat om zo’n 250 fotografen) naar Egypte om daar de wereldwonderen te fotograferen. Huis Marseille neemt ons mee terug in de tijd: naar het beginstadium van de fotografie en naar Egypte dat “herontdekt” wordt.