Deze week zijn we helemaal gefocust op Huis Marseille, het fotografiemuseum in een van de mooiste panden aan de Keizersgracht. Op dit moment laat het museum namelijk twee extreem verschillende expo’s zien; afgelopen dinsdag schreven we al over In Egypte – Reizigers en Fotografen 1850-1900, nu is het de beurt aan Jeff Cowen – Photoworks. Vintage foto’s versus abstract-poëtische hedendaagse kunst, op het eerste gezicht lijken de twee expo’s weinig met elkaar gemeen te hebben. Toch delen ze iets heel belangrijks: een wandeling door beide tentoonstellingen is een ontdekkingsreis van de fotografie. Waar de fotografen uit de eerste expo het medium net leerden kennen, gaat Cowen next level met fotografie en maakt kunstwerken die een hybride zijn tussen foto’s, schilderijen en collages.
Mocht je hem nog niet kennen: Jeff Cowen (1966) is een geboren New Yorker, die na zijn studie Oriental Studies als assistent ging werken voor twee straatfotografen, Ralph Gibson en Larry Clark. Als autonoom fotograaf verhuisde hij eerst naar Parijs en vervolgens naar Berlijn, waar hij sinds 2007 woont en werkt. Hij zei over zijn werk: “There is nothing casual about a photograph for me. It is a balance. It must seem effortless and have a fabulous simplicity about it and at the same time it must have this mysterious complexity.” Dit zie je ook zeker terug in zijn werken: ze lijken simpel, maar krijgen hoe langer je kijkt steeds meer diepte. Cowen werkt uitsluitend analoog en “boetseert” zijn foto’s vervolgens door tot ze volgens hem écht af zijn.