Doe even je ogen dicht en bedenk je de mooiste roze borsten die aan touwen hangen en zachte piemels die rustig in een vaasje liggen te wachten. We hebben het niet over de sexshops op de Wallen, we zijn in Amersfoort, waar kunstenares Maria Roosen je meeneemt in haar sensuele wereld van glas. De expo opent met een knaller, doordat het eerste wat je ziet een grote open ruimte is, waar Roosen ladders heeft neergezet die de hoogte in reiken. Haar werk neemt alle ruimtes in het museum over, van grond tot wand en zelfs tot aan het plafond. De tentoonstelling VUUR is de nieuwste in een reeks van solo-exposities over beeldhouwers, zoals eerder over Tom Claassen en Henk Visch.
De titel van de tentoonstelling, VUUR, slaat natuurlijk direct op het maakproces van glas waarbij verhitting een leidende rol speelt. Daarnaast heeft het een meer symbolische betekenis en kunnen we het koppelen aan de verschillende aspecten die voelbaar zijn in haar werk zoals; passie, liefde en erotiek. Elk kunstwerk begint met een aquarel waarin ze haar ideeën met veel kleur op papier zet. De volgende stap is om het concept uit te werken in glas. Dit doet ze niet zelf, maar laat ze doen door een glasblazer. We kunnen dus zeggen dat Roosen een conceptuele kunstenaar is: het idee is van haar, ze gebruikt andermans handen (en monden) om het uit te voeren. Dat zorgt er ook voor dat ook het “handschrift” van de glasblazer mede bepaalt hoe haar werk eruit komt te zien. Deze tentoonstelling laat alle onderdelen van haar oeuvre zien: glazen objecten, zelf gemaakte sokkels, installaties, werk op papier en nieuw werk in hout.