GO | NO GO #87: Pussy power van Puck Verkade

Gaan of niet gaan: dat bepaal je zelf. Wij geven je – met een kritische blik – tips voor tentoonstellingen. We zijn deze week bij galerie Dürst Britt & Mayhew voor de expositie ‘Breeder’ van Puck Verkade.

We zijn er eventjes tussenuit geweest (en vijf – oké tien – kilo zwaarder het nieuwe jaar begonnen), maar we zetten weer vol gas in met de oproep: HURRY HURRY HURRY! De expositie ‘Breeder’ van Puck Verkade is namelijk nog maar één maandje te zien en we willen niet dat je ‘m mist. Mocht je Puck Verkade nog niet kennen – ze is een jonge Nederlandse kunstenares die momenteel in Londen woont en werkt aan kunst die barst van pussy power. Het is feminisme anno 2018, waarin niet alleen gelijkheid voor vrouwen centraal staat, maar het begrip ‘gender’ onder de loep wordt genomen en vooroordelen in de breedste zin van het woord worden bevochten. Ze verwerkte al deze thema’s in haar nieuwste serie van vier videowerken die vorig jaar op Sunday Art Fair in Londen getoond werden en nu in haar solo-expositie in Den Haag te zien zijn.

Puck Verkade tentoonstelling bij Durst Britt and MayhewInstallatieshot van de expositie ‘Puck Verkade – Breeder’. Courtesy Dürst Britt & Mayhew, foto: Gert Jan van Rooij

Om een tipje van de sluier op te lichten: in video #2 zien we een piepjonge Boy George tijdens een interview voor de Amerikaanse televisie. De grijze tv-host buigt zich amicaal naar hem toe en zegt: ‘Als ik jouw vader was en je zou op een dag zo naar beneden komen,’ refererend naar het feit dat Boy George een flawless make-upje draagt, ‘zou ik ook even schrikken. Maar dan is het een kwestie van volwassen zijn en ermee leren omgaan.’ Boy George kijkt de man strak aan en antwoordt, ‘Leren omgaan met wat precies?’ Shabang – waar de tv-host heel tolerant dacht te zijn, benadrukt Boy George feilloos dat de host (en velen in de maatschappij) denkt vanuit een strak omlijnde “norm” of standaard: normale jongens dragen geen make-up en als ze dat wel doen, moeten we er maar mee “leren omgaan”. Maar waarom doen we hier überhaupt zo moeilijk over? De woede die veel mensen voelen als ze twee jongens hand-in-hand over straat zien lopen of het onbegrip als ze een vrouw horen zeggen dat ze geen kinderen wil (om maar twee dingen te noemen), komt voort uit het conservatieve idee dat er een “juiste” manier van leven is; een man is een man, en een vrouw is een vrouw. Puck Verkade laat ons met haar video’s stilstaan bij de vraag, wat is een “echte” man of vrouw dan eigenlijk?

Puck Verkade tentoonstelling bij Durst Britt and MayhewInstallatieshot van de expositie ‘Puck Verkade – Breeder’. Courtesy Dürst Britt & Mayhew, foto: Gert Jan van Rooij

+ | We horen (en zeggen het zelf) wel vaker: videokunst als genre kan best lastig zijn. Wij als swipe– en scroll-generatie zijn het amper nog gewend om langere tijd naar iets te kijken. Bovendien is videokunst vaak politiek geëngageerd en vergt het dus dat extra stukje commitment of bijzondere interesse. Puck Verkade zorgt ervoor dat wij weer kneiterverliefd zijn geworden op dit genre binnen de hedendaagse kunst. Haar video’s laten een mix zien van interviews die Verkade zelf heeft gehouden, geluidsfragmenten uit haar eigen leven, animaties, historische nieuwsberichten en hedendaags mediamateriaal (enter: Kim Kardashian die praat over hoe ze twijfelde over draagmoederschap omdat ze ‘natuurlijk zelf haar kind wilde dragen.’). De montage is vlot, de referenties naar popcultuur zorgen voor herkenbaarheid en vervolgens blijven we dankzij de diepere laag over girlpower en vooroordelen geboeid kijken. Mocht je dus nog niet vaak videokunst hebben gezien, is deze expositie een hele goede introductie.

COVERInstallatieshot van de expositie ‘Puck Verkade – Breeder’. Courtesy Dürst Britt & Mayhew, foto: Gert Jan van Rooij

+ | Moeten we nog zeggen dat we de videowerken geniaal vinden, of is dat inmiddels wel duidelijk? Zo niet, dan bij dezen. Dan gaan we nu even jubelen over de totaalpresentatie in de galerie. De vier video’s worden namelijk verbonden door een installatie van knalroze stalen buizen. Aan de buizen hangen op sommige plekken ook plastic kettingen met teksten als ‘privilege’ en ‘blessed’, en we zien een paar latex schermen. Het geheel straalt een enorme tastbaarheid uit, of zoals galerie-eigenaar Jaring Dürst Britt zei: ‘Iedereen gaat meteen een beetje aan de buizen hangen, er tegenaan leunen. Je ziet mensen letterlijk contact maken met de kunst.’ Door de materiaalkeuze (buizen, plastic, latex) is de associatie met BDSM ook niet ver te zoeken, waarin lichamelijkheid en seksuele zelfexpressie centraal staan. De latex schermen lijken bovendien privacy te bieden, maar suggereren tegelijkertijd verschillende huidskleuren. Op deze manier laat Puck Verkade alle thema’s uit haar video’s de ruimte ook fysiek helemaal overnemen. Als bezoeker word je in de kunst gezogen, waarbij de stalen buizen enerzijds de symbolische rode lijn vormen en anderzijds een soort tentakels zijn die je vasthouden en dwingen om naar Verkade’s boodschap te luisteren. Keep up the good fight, Puck – wij kijken uit naar je toekomstige werk.

Hoe lang doe je er over? | De drie korte video’s duren 4 minuten per stuk, de laatste duurt 12 minuten. You do the math. Kleine kanttekening: wij hebben de video’s vaker bekeken, want awesome.

Expert level | Beginners | Gevorderden | Crazy pro

Meer weten | Bekijk hier alvast video nummer drie uit de expositie (en tevens onze favoriet!): om in de stemming te komen.


De tentoonstelling ‘Breeder’ van Puck Verkade is t/m 3 februari 2018 te zien bij Dürst Britt & Mayhew. Meer informatie: http://durstbrittmayhew.com/exhibitions/

Cover: Installatieshot van de expositie ‘Puck Verkade – Breeder’. Courtesy Dürst Britt & Mayhew, foto: Gert Jan van Rooij

 

Advertenties

Further Projects