REVIEW | Banksy & Warhol | MOCO Museum | **

De Kunstmeisjes nemen je mee in de Amsterdamse kunstscene: welke tentoonstelling is een bezoekje waard (of juist niet), en waarom? Elke twee weken bespreken we iets nieuws, van historische schilderijen tot hedendaagse installaties. Vandaag: Banksy & Warhol in MOCO Museum.

There’s a new kid in town: Amsterdam is sinds afgelopen weekend een museum rijker. Nergens minder dan in Villa Alsberg (tussen het Van Gogh Museum en het Rijksmuseum in) vind je het MOCO Museum (Modern Contemporary Museum). In tegenstelling tot de eerdergenoemde buren, is MOCO Museum een privémuseum. Dit betekent dat je Museumjaarkaart (nog) niet geldig is, maar ook dat de oprichters (Kim Prins en Lionel Logchies, tevens eigenaren van LionelGallery) het van hun eigen netwerk moeten hebben om de tentoonstellingen te vullen met kunstwerken in bruikleen. Dat netwerk is echter niet mis, en het resultaat voor de grote opening is een relatief klein pand, tot de nok toe gevuld met werken van twee van de meest iconische kunstenaars van de afgelopen 50 jaar: Banksy en Andy Warhol.

1

Wanneer je door de smalle ingang naar binnen bent geschuifeld, loop je direct de eerste tentoonstelling in het museum binnen: Banksy. Het is een naam die je waarschijnlijk al eerder hebt gehoord: de man van de street art. In MOCO valt ons oog echter eerder op de opmerkelijke interieurkeuzes dan de kunstwerken. Emma: ‘De Moët & Chandon-champagneflessen en Diptique-kaarsen geven mij het gevoel alsof ik in een museumshop sta.’ Mirjam: ‘Een pretentieuze museumshop welteverstaan.’ Renee: ‘De grote gekleurde poefs zijn ook echt niet te missen.’ Nathalie: ‘Best een vreemde combinatie: straatkunst en deze uitingen van het luxeleven.’

3Banksy, Flower Thrower, 2007-2008

Het is dus even door de “glamour” heen kijken, maar dan krijg je ook wat: een van Banksy’s meest beroemde graffitiwerken heeft een prominente plek gekregen in de erker, inclusief spectaculair uitzicht op het Rijksmuseum. Emma: ‘Ik kan het maar niet naast me neerleggen dat dit werk uit een muur is gehakt. Zou Banksy dit zo tentoongesteld willen zien?’ Renee: ‘Er wordt in de tekst ook helemaal niet gezegd waar dit werk oorspronkelijk te zien was.’ Mirjam: ‘Maar dat is toch ook het geval bij oude altaarstukken bijvoorbeeld? Die zijn ook uit kathedralen gehaald en in museale context gezet.’ Renee: ‘Toch vind ik dit anders, aangezien deze kunst nog zo recent is.’ Nathalie: ‘Los daarvan vind ik de tekst wel goed. Het is fijn dat er bij dit kunstwerk wat inhoudelijke uitleg gegeven wordt, zodat we het beter begrijpen.’

4Banksy, Crude Oil Jerry, 2004

Tussen de graffitiwerken en het monumentale schilderij ‘Beanfield’ in springen ook een aantal kunstwerken in decoratieve lijsten in het oog. Wat we zien zijn klassieke schilderijen met een moderne twist, zoals Jerry (van Tom & Jerry) in een traditioneel landschap. Renee: ‘Banksy maakt niet alleen maar straatkunst, maar ook kunst voor verzamelaars. Voor deze werken struinde hij tweedehandswinkels af op zoek naar bestaande schilderijen en schilderde daar dan (deels) overheen.’ Nathalie: ‘Hebben jullie de titels gezien? Het landschap met koeien heet bijvoorbeeld ‘Raising the steaks’. Dat vind ik echt geniaal.’ Emma: ‘Wat ik jammer vind is dat de ruimtes op de begane grond zo vol hangen. Soms zie je een groot kunstwerk op een klein stukje muur; dat ziet er niet uit.’ Mirjam: ‘Of ze hangen letterlijk in de weg. Dat je midden in het looppad moet stoppen om te kijken en er wachtrijen ontstaan om door te lopen.’ Renee: ‘Dan komen die poefjes wel van pas, ha!’

6Andy Warhol, Queen Beatrix of The Netherlands, 1985

Beneden krijgen de kunstwerken (en wij) gelukkig wat meer lucht. Mirjam: ‘Het zaaltje met Warhols soepblikken is mijn persoonlijke favoriet. Het is altijd tof om deze werken van dichtbij te zien.’ Ook de Pop Art-portretten waar Warhol zo beroemd om is, zijn goed vertegenwoordigd met onder andere Prinses Beatrix, Marilyn Monroe en Elizabeth Taylor. Renee: ‘Toch mis ik hier wel wat achtergrondinformatie. Nu is het puur “plaatjes kijken”.’ Emma: ‘Het zijn wel mooie plaatjes.’ Nathalie: ‘Maar wat doen de Banksy’s tussen de Warhols? Zijn het dan toch niet twee losse tentoonstellingen?’

7

Less is more is zeker niet het credo van MOCO. Oprichtster Kim Prins antwoordde eerder in een interview op de vraag wanneer voor haar gevoel een tentoonstelling af is: “De uitdaging zit in zoveel mogelijk doeken bij elkaar krijgen.” Het effect is dat sommige ruimtes overvol ogen. Renee: ‘Dit had op een andere locatie moeten zijn. Bijvoorbeeld in een industriële loods in Amsterdam-Noord; veel ruimte en een interieur dat beter bij de kunst past.’ Emma: ‘Ze zijn voor de status van Museumplein gegaan.’ Mirjam: ‘Bij Banksy vraag ik me toch ook af: maken deze werken niet meer indruk in het echt? Dat je over straat loopt en ineens een Banksy ziet: dat is een verrassing.’ Nathalie: ‘Aan de andere kant: wanneer krijg je de gelegenheid om zoveel Banksy’s bij elkaar te zien?’ Renee: ‘En ook nog Warhols. Eén ding is zeker: ze weten hoe ze publiek naar het museum moeten trekken.’ Emma: ‘Ik ben benieuwd naar wat ze hierna gaan doen. Qua kunstenaars lijkt me dit moeilijk te overtreffen.’ Nu is het alleen nog maar hopen dat we de volgende keer wat meer (historische) context, een interessante invalshoek of verhaallijn te zien krijgen, waardoor de tentoonstelling meer wordt dan alleen een verzameling mooie beelden van grote namen.

De Warhol-tentoonstelling is nog t/m 3 juli 2016 te zien. Voor de Banksy-tentoonstelling kan je nog t/m 4 september 2016 bij het MOCO Museum terecht. Meer informatie: http://www.mocomuseum.com/