REVIEW | Jan Dibbets – Color Studies | Stedelijk Museum Amsterdam | *****

De Kunstmeisjes nemen je mee in de Amsterdamse kunstscene: welke tentoonstelling is een bezoekje waard (of juist niet), en waarom? Elke twee weken bespreken we iets nieuws, van historische schilderijen tot hedendaagse installaties. Vandaag: Jan Dibbets – Color Studies 1976-2014 in het Stedelijk Museum Amsterdam.

Er is veel te zien in het Stedelijk op dit moment; eerder schreven we al vol lof over Wonen in de Amsterdamse School, en (met iets minder enthousiasme) over Avery Singer – Scenes. De derde expositie in het rijtje is die van Jan Dibbets: Color Studies 1976-2014. Het duurt even voordat we elkaar gevonden hebben, want de tentoonstelling zit verstopt achter een installatie die een beetje doet denken aan een après skihut, maar in werkelijkheid een van de belangrijkste werken uit de collectie van het Stedelijk is. Terwijl Renee en Nathalie herinneringen ophalen aan de tijd dat Flügel nog een semi-acceptabel drankje was, gaat Mirjam een verkenningsrondje maken door de Jan Dibbets-expositie. Na niet meer dan vier minuten is ze weer terug. Renee: ‘Heb je alles al gezien?’ Mirjam: ‘Ja, haha!’ Laat dit je echter niet op het verkeerde been zetten (spoiler alert): wij vinden deze expositie geweldig.

Het Stedelijk is er in geslaagd met de wandtekst precies genoeg informatie te geven, zodat je weet waar je naar kijkt. Deze expositie bestaat uit twee series naast elkaar: close-up foto’s uit de jaren 70 van auto’s, en abstracte kleurenstudies die Dibbets in de laatste jaren heeft afgedrukt. Beide series zijn gebaseerd op dezelfde twee negatieven van auto-oppervlakken, maar pas in de laatste jaren – dankzij nieuwe digitale technieken – kon Dibbets extreme uitvergrotingen (de abstracte kleurenstudies) maken. Dat is zo’n beetje alles wat je van het Stedelijk als introductie krijgt. Renee: ‘En het werkt. We zijn niet verzadigd met informatie en gestimuleerd om echt te gaan kijken.’ Nathalie: ‘Het wordt een soort speurtocht. Zoeken naar de kunstwerken uit de jaren 70, en de hedendaagse variaties erop.’

Voor degene die wil weten wie Jan Dibbets nou precies is, is hier een linkje naar een fragment van Kunstuur, want wij gaan even door met het ophemelen van deze expositie. Mirjam: ‘Het gevoel dat ik meteen krijg, is dat van een zomerse roadtrip. De expositie is echt fijn om doorheen te lopen.’ Renee: ‘Van een afstandje lijken de kunstwerken simpele kleurvlakken, maar als je beter kijkt zie je verschillende nuances. Het zijn immers foto’s van auto’s; je ziet de weerkaatsing van het licht en reflecties van andere objecten.’ Nathalie: ‘Er zit misschien geen diepere betekenis achter, maar dat hoeft ook helemaal niet: de kunstwerken zelf zijn gewoon heel mooi.’ Renee: ‘De zal hangen ook niet zo vol, dat vind ik goed. De werken zijn groot, en ze krijgen de ruimte. Zo kan je je beter verdiepen in één werk, zonder dat je meteen wordt afgeleid.’

Mirjam: ‘Het belangrijkste aan deze werken zijn de kleuren zelf. De kunstenaar leeft nog steeds en is heel strikt wat de afdrukken van de foto’s betreft: hij bepaalt wanneer de kleur precies goed is. Toen het Stedelijk in 1996 een ouder werk van Dibbets wilde tentoonstellen, protesteerde Dibbets: de foto’s waren in de loop der jaren vervaagd en de kleuren klopten niet meer. Alles moest opnieuw worden afgedrukt, en Dibbets gaf aan wanneer de kleur goed was. Toen het Stedelijk het werk in 2012 opnieuw wilde tonen, was het hetzelfde verhaal.’ Nathalie: ‘Hij maakt zichzelf op deze manier wel onmisbaar en onlosmakelijk verbonden aan zijn kunst. Alleen hij weet wanneer de kleur goed is. Zonder hem kunnen er geen nieuwe afdrukken meer gemaakt worden.’ Renee: ‘Als Dibbets komt te overlijden, bestaat er dus een kans dat deze werken nooit meer worden tentoongesteld. Best een gekke gedachte.’ Nathalie: ‘En dat maakt deze tentoonstelling ook meteen een stuk belangrijker: je wilt je kans niet mislopen.’

Jan Dibbets – Color Studies is misschien het best te omschrijven als ‘kort maar krachtig’. Mirjam: ‘Deze tentoonstelling kan je in tien minuten zien.’ Nathalie: ‘Ook wel eens fijn. Naar kunst kijken hoeft niet altijd een dagvullend programma te zijn.’ Mirjam: ‘Maar met elk rondje wordt de expositie wel interessanter. Je ziet steeds weer een ander detail.’ Renee: ‘De verschillende lijsten bijvoorbeeld. Ik vind de perspex-bakken om sommige foto’s heel tof. Ze passen goed bij de jaren 70, toen perspex een heel populair materiaal was.’ De tentoonstelling is geniaal in zijn eenvoud: niet overvol, kleurrijk, en veel subtiele details die je geboeid houden. Maar ook laat de expositie zien hoe een kunstenaar dankzij technologische ontwikkelingen een oude serie voort kan zetten, en er na veertig jaar opnieuw mee experimenteert. Welk aspect van Dibbets’ Color Studies je ook aantrekt, wij weten één ding zeker: wij komen nog een keer terug.

De tentoonstelling van Jan Dibbets, Color Studies 1976-2014, is nog t/m 31 juli 2016 te zien. Meer informatie: http://www.stedelijk.nl/tentoonstellingen/jan-dibbets-color-studies-1976-2014