REVIEW | World Press Photo | De Nieuwe Kerk | ****

De Kunstmeisjes nemen je mee in de Amsterdamse kunstscene: welke tentoonstelling is een bezoekje waard (of juist niet), en waarom? Elke twee weken bespreken we iets nieuws, van historische schilderijen tot hedendaagse installaties. Vandaag: World Press Photo in De Nieuwe Kerk.

Je hebt er ongetwijfeld over gehoord: World Press Photo. Kort samengevat is dit de jaarlijkse wedstrijd voor fotojournalistiek, met een aantal categorieën als ‘Algemeen nieuws’, ‘Portretten’ en ‘Natuur’. Wij hebben persoonlijk erg uitgekeken naar deze tentoonstelling, die inmiddels voor de 58e keer wordt georganiseerd. Helaas komen we met een twijfelachtig humeur binnen, doordat we ons eerst door de kermis op de Dam moesten wurmen. Met nog een vleugje van de verlammende vrees dat iemand onderweg per ongeluk een zompige hotdog in onze handtassen heeft gelanceerd, proberen we ons binnen te oriënteren waar de tentoonstelling precies begint.

img_wpp-11Foto’s Evert Elzing (via De Nieuwe Kerk Amsterdam)

Er is veel te zien zodra je binnenkomt: het prachtige interieur van de kerk, een groot bord met een overzicht van alle foto’s bij de ingang, een virtual reality-stand rechtdoor, een soort tent met hoog science fiction-gehalte op links en een stroom aan mensen die naar rechts trekt. Emma: ‘Er is niet heel duidelijk een looproute aangegeven.’ Nadat we nog een minuut of tien besluiteloos in het midden van de kerk hebben staan praten over de voordelen van Tinder versus Happn, kiezen we ervoor om de mensenmassa te volgen naar (wat blijkt) het begin van de expositie. Renee: ‘Het gevoel alsof je een krant openslaat is hier duidelijk gerecreëerd: beeld met het nieuwsbericht erbij.’ Nathalie: ‘Voor mij is dit de eerste keer dat ik een World Press Photo-tentoonstelling bezoek en ik moet toegeven: ik ben een beetje teleurgesteld dat we niet de echte foto’s zien, maar uitvergrote beelden op kartonnen platen.’

1455880550_tmp_Matic_Zorman_-_Waiting_to_RegisterMatic Zorman, Slovenia, 2015, Waiting to Register

We beginnen met een beetje scepsis wat de inrichting van de tentoonstelling betreft: het oogt krap en chaotisch. Maar zodra we ons echt focussen op de foto’s zelf, valt de opstelling mooi samen met wat we zien. Emma: ‘Als de foto’s netjes op een rijtje in lijsten zouden hebben gehangen, zou je niet het dynamische gevoel krijgen dat de journalistiek als praktijk weerspiegelt.’ Renee: ‘Het gaat ook niet alleen om de esthetiek van de foto’s in deze expositie. De teksten erbij zijn net zo belangrijk; samen vertellen ze het verhaal.’ Nathalie: ‘Wanneer ik eerst de tekst lees en dan de foto bekijk, voel ik mijn hart wel een beetje samentrekken. Als de foto’s kleiner zouden zijn geweest, zouden ze misschien ook minder emotionele impact hebben.’

1455879852_tmp_John_JJohn J. Kim, USA, 2015, Chicago Tribune, March Against Police Violence

We staan lange tijd stil bij een foto van John J. Kim voor de Chicago Tribune. Je ziet hoe een jonge zwarte man een brigadier strak aankijkt tijdens een mars tegen politiegeweld. Nathalie: ‘Dit doet me denken aan een film-still. Het lage perspectief maakt de foto esthetisch heel boeiend en tegelijkertijd heel artistiek.’ Renee: ‘Op het eerste gezicht lijkt het alsof dit moment in scène is gezet. Alles klopt, tot aan de architectuur op de achtergrond die boven de mannen uittorent.’ Emma: ‘Je voelt de spanning in dit beeld. Dit is zo’n foto die iconisch kan worden; een beeld dat decennia later deze periode in onze wereldgeschiedenis heeft weten te vatten.’

1455879604_tmp_Anuar_Patjane_Floriuk_-_Whale_WhisperersAnuar Patjane Floriuk, Mexico, 2015, Whale Whisperers

Zoals verwacht, zien we foto’s van geweld, verdriet en de vluchtelingenproblematiek. Maar er zijn ook waanzinnige beelden die een positieve boodschap uitdragen, of gewoon heel mooi zijn. Een voorbeeld hiervan is de foto van Anuar Patjane Floriuk uit Mexico. Op deze onderwaterfoto zie je een grote bultrug met haar pasgeboren kalf, van alle kanten omringd door duikers. Renee: ‘Deze foto is echt geweldig, want het legt niet alleen een deel van de natuur vast dat we niet elke dag zien, maar ook het vastleggen zelf: de duikers zijn allemaal fotografen.’

1455880622_tmp_Mauricio_Lima_-_IS_Fighter_Treated_at_Kurdish_HospitalMauricio Lima, Brazil, 2015 for The New York Times, IS Fighter Treated at Kurdish Hospital

Het gevoel waarmee we de expositie uitlopen, is dat we vandaag een stukje van de wereld hebben gezien. Emma: ‘Ik heb echt even een reality check gekregen. Terwijl ik op m’n gemak aan het winkelen ben, gebeurt er zoveel in de wereld. Je staat er niet vaak bij stil, hier wel.’ Renee: ‘Het is wel heftig.’ Nathalie: ‘Vind ik ook. Ik werd er op momenten best emotioneel van.’ Renee: ‘Op een goede manier. We hebben een aantal gruwelijke en aangrijpende foto’s gezien, maar ook de hoopvolle of mooie varianten ervan.’ Of je nu houdt van fotojournalistiek omdat het je een bredere kijk op de wereld geeft, of simpelweg geniet van fotografie als kunstvorm: in deze tentoonstelling komen beide aspecten samen. De foto’s geven een soort tussenstand van de wereld en de mensheid op dit moment. Dat alleen al maakt de World Press Photo-tentoonstelling zonder twijfel een bijzondere tentoonstelling en een must-see.

De tentoonstelling World Press Photo 2016 is nog t/m 10 juli 2016 te zien in De Nieuwe Kerk Amsterdam. Meer informatie: http://www.worldpressphoto.org/exhibitions/2016-exhibition/amsterdam