‘Beestig?’ Over hellevarkens en andere dieren
Wie uit is op een rel, moet misschien eens godslastering overwegen. Neem nu bijvoorbeeld Holy Cow van Tom Herck (België, 1984). In de kerk van het kleine dorpje Kuttekoven in de provincie Limburg konden gelovigen hun schietgebedje richten tot een gekruisigde koe. Dat de kunstenaar hiervoor een kadaver aan het kruis nagelde om er een mal van te maken en het kruisbeeld in een niet-ontwijde kerk opstelde, zorgde voor ophef. En vandalisme en brandstichting en zuurgooien. Holy Cow is sinds de kunstrel van 2017 nu voor het eerst weer te zien op het stadsfestival Beestig? in Damme. De 56 kunstenaars die zijn samengebracht reflecteren over het mensdom en het dierenrijk. De gekruisigde koe die me (zonder lendendoek!) begroet in de voormalige jongensschool van Damme lijkt te waarschuwen: dit is niet voor watjes. En inderdaad, op de tweede locatie van het parcours zie ik de opgehangen alligator Lex Humana van Floris Boccanegra (België, 1988) en goudvissen in blenders van Marco Evaristti (Chili, 1963). Eén draai aan de knop en de toeschouwer heeft een snelle vissoep. Beide werken schoppen een geweten. Wie is nu eigenlijk het beest in dit hele verhaal?
Een versmelting tussen mens en dier vinden we bij verschillende kunstenaars op dit stadsfestival terug. Sta zeker even stil bij de twee sculpturen uit de reeks Rabbits (2020) van David Altmejd (Canada, 1974). Het lijkt alsof de transformatie van een menselijke buste naar een konijnenkop zich voor je ogen voltrekt. Hybride vormen zien we ook bij Koenraad Tinel (België, 1934) en Greet Desal (België, 1971). Archangel CR5 (2015) van Tinel is met zijn slangenkop op hagedissenlijf en bokkenpoten (en acht borsten en een penis) the stuff of nightmares. Van de zeven sculpturen uit de reeks The Seven Only Gods (2020) van Desal krijg ik dan weer niet genoeg. Mens, dier en natuur zijn verweven in fabelachtige, keramieken wezens. Flora doet denken aan de nimf Daphne die aan Apollo ontsnapte door in een boom te veranderen. Desal verbeeldt een vrouwelijke figuur met wortels als voeten, elfenbankjes op de borst en een arm die uitloopt op sierlijke trompetbloemen. Alleen gaapt in de buik van deze Daphne een gevaarlijk uitziende vleesetende plant en prijkt op de romp geen hoofd maar een reuzenaronskelk. Deze bloem is gekend voor haar geur van rottend vlees en is dus wellicht niet toevallig gekozen. Flora is net als de andere sculpturen uit de reeks fascinerend en dreigend tegelijk. De relatie tussen mens en natuur is onmiskenbaar verweven en verstoord.
Het stadsfestival ‘Beestig’ is nog t/m 21 maart 2021 te bezoeken in Damme. Meer informatie.