De Kunstmeisjes 06 november 2019

SPECIAL: GO GO Gallery Show #1

Het vooroordeel is bekend: een galerie is a scary place. In een hoekje zit een (vaak) jonge assistent druk te tikken op zijn/haar laptop. Jij wordt geen blik waardig gegund omdat je er niet uitziet alsof je 30.000 euro in cash in je linker broekzak hebt zitten. Je stapt dus huiverig over de metershoge drempel, terwijl je voetstappen keihard echoën door de verder muisstille ruimte. Als je informatie wil, moet je je wenden tot de toetsenbord zombie. Laat maar dan.

No worries: zo erg is het al lang niet meer. De tijden zijn veranderd: in meeste galeries word je tegenwoordig met alle liefde (lees: een kop koffie) onthaald, of lekker met rust gelaten nadat je voorzien bent van alle informatie op een hand-out. En dan is de galerie jouw speelterrein: helemaal gratis kunst kijken die vers van de pers is. Een sneak preview, voordat de werken verdwijnen in privécollecties. Kijken, kijken, en je hoeft echt niets te kopen (beloofd). Dat klinkt niet slecht, toch?

We zijn eerder dit jaar een nieuwe Instagram-rubriek begonnen: ‘GO GO GALLERY SHOW’, waarbij we onze favoriete tentoonstellingen in galeries tippen. Nu maakt deze rubriek haar debuut op onze website: eens in de zoveel tijd delen we niet één, maar meteen vijf gallery shows die we onlangs hebben bezocht of waar we persoonlijk erg naar uitkijken.

Eva Räder, ‘Nude with cherry, pear and slice of watermelon’, 2019

NUDES | GALERIE DUDOK DE GROOT, AMSTERDAM
Carlien: “Alle kleuren, vormen en verscheidenheid ─ ik raak nooit uitgekeken op nudes. Herkenbaar? Dan zit je goed bij de nieuwe expositie in Galerie Dudok de Groot. Kunstenaar Eva Räder (1978) schildert haar naakten vanuit de losse pols, met stugge streken, haar canvassen op de grond. Op de kleine doeken komen haar vergrijsde pastelkleuren tot leven. Räder schildert niet met behulp van een model, maar aan de hand van herinneringen aan foto’s ze op internet vond. Dit geeft een intuïtief en speels resultaat. De titels van de schilderijen beschrijven niet alleen helder wat je ziet, maar ook op perfecte wijze mijn gemiddelde zaterdagmiddag: ‘Nude by the water’, ‘Nude sitting’, ‘Nude with sunset’. Benieuwd geworden naar dit werk? Google Räders naakten dan vooral niet (je komt op hele andere zoekresultaten uit), maar loop eens binnen bij deze knusse galerie in de Jordaan.”

De expositie ‘Nudes’ van Eva Räder is t/m 16 november te zien bij Galerie Dudok de Groot. De galerie is open van woensdag t/m zaterdag: 13.00-18.00 uur. Meer informatie: http://www.dudokdegroot.nl/

Peter Zimmermann, ‘Janus 2’, 2019

SOFT TONES | MPV GALLERY, DEN BOSCH
Nathalie: “Het is een onderwerp waar niemand over uitgepraat raakt: de digitalisering van onze samenleving. Het brengt ons veel goeds (denk: niet meer wekenlang wachten op een brief), maar ook een hoop gedoe (denk: onze collectieve online-verslaving). De nieuwe trend is om regelmatig even offline te gaan: op vakantie met een tent naar een fjord, of gewoon een avond niet op de bank eindeloos door Instagram scrollen. De Duitse kunstenaar Peter Zimmermann laat in zijn werk die beweging zien: van een digitale naar een fysieke ervaring. Hij heeft beelden van het internet gepakt en de lijnen en kleuren op een 2D-oppervlak geprojecteerd. Dit abstracte beeld heeft hij vervolgens overgezet op een epoxy-wasplaat. Het eindresultaat zijn kunstwerken om (offline) bij weg te dromen.”

De expositie ‘Soft Tones’ van Peter Zimmermann is nog t/m 8 december 2019 te zien bij Mart Peet Visser Gallery in Den Bosch. De galerie is open van donderdag t/m zondag: 12:00-17:00 uur. Meer informatie: https://mpvgallery.com/exhibitions/soft-tones-by-peter-zimmermann/

Zaalopname, 25 jaar Slewe, foto: Peter Cox, 2019

PRIVATE VIEW. 25 YEARS SLEWE | HUIZE FRANKENDAEL, AMSTERDAM
Jule: “Galerie Slewe blaast dit jaar 25 kaarsjes uit en viert haar feestje met de tentoonstelling Private View. Voor een keer verlaat de galerie haar sobere white cube aan de Amsterdamse Kerkstraat voor het klassieke pand van Huize Frankendael. De clashtussen de laatzeventiende-eeuwse stijlkamers en de moderne werken die er nu te zien zijn, werkt verrassend goed. Je komt oog in oog met kunstwerken van maar liefst 31 verschillende kunstenaars. Verwacht voornamelijk abstracte, minimalistische schilderijen zoals de vrolijk gekleurde stippen van de Duitse Jerry Zeniuk, de verleidelijke geometrische vormen van de Italiaanse Domenico Bianchi en het op Malevich geïnspireerde zwarte vierkant van Steven Aalders in het trappenhuis. Oh, en vergeet geen wandelingetje door de tuin te maken; ook die is rijkelijk gevuld met een mooie selectie beelden. Met name de hemelblauwe blokkensculptuur van Krijn de Koning knalt eruit.’’

De expositie ‘Private View. 25 Years Slewe’ is t/m 24 november te zien in Huize Frankendael. Te bezoeken op zondag tussen 14:00 en 17:00, of op afspraak.https://slewe.nl/news/privateview25yearsslewe

VERWEILE DOCH! DU BIST SO SCHÖN | DÜRST BRITT & MAYHEW, DEN HAAG
Mirjam: “‘De nieuwe tentoonstelling van Sybren Renema wordt als een toverbal,’ kondigen de galeriehouders ─ Jaring Dürst Britt en Alexander Mayhew ─ aan. Het water loopt me spontaan in de mond. Renema heeft zich voor deze solo laten inspireren door de kleurenleer van Goethe uit 1810. Deze vertelt (onder andere) over de duisternis als een waarneembaar fenomeen. In de handen van Renema vertaalt dit zich tot fluorescerende bergen, gradueel transformerende keramieke fossielen, een video over Faust, een werkende fontein, een muurschildering en een groot neon-werk. Voor elke smaak wat wils.”

De expositie ‘Verweile doch! Du bist so schön’ van Sybren Renema is vanaf 16 november t/m 19 januari te zien bij Dürst Britt & Mayhew in Den Haag. De galerie is open van donderdag t/m zondag: 12:00-18:00 uur. Meer informatie: http://durstbrittmayhew.com/exhibitions/

Zaalopname, ‘25 jaar Galerie Ramakers: wandschilderingen, met werk van Pat Andrea en Michel Hoogervorst

WANDSCHILDERINGEN | GALERIE RAMAKERS, DEN HAAG
Renee: “Ook Galerie Ramakers geeft op dit moment een feestje ─ net als Galerie Slewe bestaat deze Haagse galerie 25 jaar. Maar in plaats van slingers op te hangen, of zelfs kunstwerken in lijsten aan de wand, heeft Ramakers het wat extravaganter aangepakt. Zes kunstenaars zijn uitgenodigd om de doorgaans witte ruimte eens grondig te bekladden. Bob Bonies, Mat van der Heijden, Michiel Hoogervorst, Ien Lucas, Pat Andreaen Joncquil hebben allemaal in hun eigen stijl grote wandschilderingen gemaakt ─ niet echt kunst die je meteen mee naar huis kunt nemen, wel lekker eens wat anders. Voor wie wel altijd hebberig wordt in een galerie (we know the feeling) heeft Ramakers ook nog wat andere kunstenaars gevraagd om verjaardags-multiples te maken: kunstwerken in oplage, voor een zacht prijsje. Wie jarig is, trakteert.”

De expositie ‘25 jaar Galerie Ramakers: wandschilderingen’ is t/m 17 november 2019 te zien bij Galerie Ramakers in Den Haag. De galerie is open van woensdag t/m zaterdag: 12:00-17:00 uur en op zondagen: 13:00-17:00 uur. Meer informatie: https://galerieramakers.nl/exhibitions/now/