De Kunstmeisjes 23 december 2024

SPECIAL: Laatste kans voor vijf must-see exposities

Een slimme meid is goed voorbereid. Daarom hebben wij nu al een goed voornemen bedacht: nog een aantal must-see tentoonstellingen bezoeken die bijna afgelopen zijn. We hebben er vijf op een rijtje gezet (plus nog wat bonustips!) voor een kunstzinnige afsluiter van 2024, of de best mogelijke manier om het nieuwe jaar in te luiden. 

Zaalopname 'My World' via: Singer Laren

My World in Singer Laren

Voor deze tentoonstelling zocht curator en journalist Hans den Hartog Jager contact met verschillende kunstverzamelaars in Nederland. Welke bijzondere kunstwerken hebben zij thuis hangen of in hun opslag staan, die heel Nederland eigenlijk een keer gezien zou moeten hebben? Het antwoord is nu te zien in My World: een unieke kans om tientallen kunstwerken van hedendaagse makers uit privécollecties te zien. Wij hebben al wat namen van all-time favorieten gespot, zoals Yayoi Kusama, Marlene Dumas en Caroline Walker.

De tentoonstelling ‘My World’ is nog t/m 12 januari 2025 te zien in Singer Laren. Meer informatie en tickets.

Léon Spilliaert, 'Interieur. Slaapkamer met lichtinval', 1909, Museum van Elsene, Brussel
Dirk Braeckman, 'V.B.-C.N.-11', 2011
Léon Spilliaert, 'Interieur. Slaapkamer met lichtinval', 1909, Museum van Elsene, Brussel
Dirk Braeckman, 'V.B.-C.N.-11', 2011

Nachtdieren in het Kunstmuseum Den Haag

Bij sommige kunstenaars lijkt het altijd nacht. Ze werken met een palet van donkere kleuren, van mistig grijs tot pikzwart. Hun voorstellingen zijn vaak mysterieus, duister en intrigerend. Maar hun favoriete medium kan uiteenlopend zijn. Het Kunstmuseum Den Haag heeft twee van zulke ‘nachtkunstenaars’ bij elkaar gebracht: de Vlaamse Léon Spilliaert (1881-1946) en de Nederlandse Dirk Braeckman (1958). Waar Spilliaert beroemd is om zijn werk op papier met inkt, krijt en potlood, werkt Braeckman uitsluitend met een fotocamera. 

De tentoonstelling ‘Dirk Braeckman – Léon Spilliaert: Nachtdieren’ is nog t/m 12 januari 2025 te zien in het Kunstmuseum Den Haag. Meer informatie en tickets.

Pieter van der Heyden naar Pieter Bruegel I, 'Wellust / Luxuria', 1558, Collectie Rijksmuseum, Amsterdam, Schenking van P.C. van Kerckhoff, Den Haag. Foto Rijksmuseum, Amsterdam.

Goed Fout in het Bonnefanten

Tegenwoordig kijken we horrorfilms of lezen we een thriller als we lekker willen griezelen. In de zestiende eeuw kon je hiervoor ook aan je trekken komen, maar moest je het hebben van verhalen, schilderijen of prenten. Enter: Pieter Bruegel de Oude. Zijn prentenserie De Zeven Hoofdzonden zit vol gruwelijks, ter lering en vermaak. Het Bonnefanten heeft er nu een hele tentoonstelling omheen gebouwd, met ruim 80 kunstwerken uit binnen- en buitenland over hoogmoed, luiheid, gulzigheid, afgunst, woede, lust en hebzucht. 

De tentoonstelling ‘Goed Fout: De Zeven Hoofdzonden in beeld’ is nog t/m 12 januari 2025 te zien in het Bonnefanten in Maastricht. Meer informatie en tickets.



Pierre-Auguste Renoir, 'In het café (Au café)', ca. 1877. Kröller-Müller Museum, Otterlo. Foto: Rik Klein Gotink
Mary Cassatt, 'Badende vrouw' uit de prentenserie The Ten, 1890-1891. Drogenaald, ets en aquatint in kleur op papier, 43,5 × 30,1 cm. Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de VriendenLoterij, het Mondriaan Fonds, de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Maljers-de Jongh Fonds, haar Het Liesbeth van Dorp Fonds, haar Marijke Laarhoven Fonds en haar Claude Monet Fonds) en de leden van de Yellow House Circle)
Pierre-Auguste Renoir, 'In het café (Au café)', ca. 1877. Kröller-Müller Museum, Otterlo. Foto: Rik Klein Gotink
Mary Cassatt, 'Badende vrouw' uit de prentenserie The Ten, 1890-1891. Drogenaald, ets en aquatint in kleur op papier, 43,5 × 30,1 cm. Van Gogh Museum, Amsterdam (aankoop met steun van de VriendenLoterij, het Mondriaan Fonds, de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Maljers-de Jongh Fonds, haar Het Liesbeth van Dorp Fonds, haar Marijke Laarhoven Fonds en haar Claude Monet Fonds) en de leden van de Yellow House Circle)

Impressionisme in het Van Gogh Museum

Het is 150 jaar geleden dat een kunstcriticus het impressionisme voor het eerst als kunststroming duidde. Opvallend: hij gebruikte de term als iets negatiefs. How the times have changed. Tegenwoordig staan we in de rij om meesterwerken van Claude Monet, Edgar Degas, Berthe Morisot en Paul Cézanne te bekijken. In het Van Gogh Museum zie je er nu tientallen bij elkaar. Extra leuk is de ‘Galerij van gemiste kansen’ van hedendaagse kunstenaar Nick Verstand, die laat zien welke topstukken er in Nederlandse collecties hadden kúnnen zitten, als er destijds niet achter het net was gevist.

De tentoonstelling ‘Vive l’impressionnisme!’ is nog t/m 26 januari 2025 te zien in het Van Gogh Museum in Amsterdam. Meer informatie en tickets.



Charles Avery, 'Untitled (Inner Circle, Onomatopoeia Zoo)', 2016, courtesy of the Artist and GRIMM Amsterdam-London-New York, foto Greg Carideo

Size Matters in Museum More

Museum More heeft flink uitgepakt: 28 tekenaars uit binnen- en buitenland laten hun grootste kunstwerken zien. Alle tekeningen in deze tentoonstelling zijn minimaal 2 meter breed (of hoog) met een uitschieter tot zelfs elf meter. Maar Size Matters gaat niet alleen over wallpower: de kunstenaars vertellen met hun werk aangrijpende verhalen over bijvoorbeeld ecocide, macht en propaganda, en delen hun persoonlijke herinneringen en emoties. En dan is een groots gebaar, en formaat, soms de allerbeste vorm.

De tentoonstelling ‘Size Matters’ is nog t/m 2 februari 2025 te zien in Museum More in Gorssel. Meer informatie en tickets.

 

Bonustips!

Onze redactie heeft wat extra tips voor degenen met een onstilbare kunsthonger:

Laura Korvinus bezocht de fotografietentoonstelling van Chris Killip en was nog lang onder de indruk van alle indringende blikken (t/m 5 januari te zien). Deze solo in het Fotomuseum Den Haag is slechts een paar stappen verwijderd van de duo-tentoonstelling Spilliaert-Braeckman in het Kunstmuseum Den Haag – makkelijk te combineren dus.

Chris Killip, 'Girls Playing in the street, Wallsend, Tyneside', 1976 © Chris Killip Photography Trust/Magnum Photos
zaalopname ‘Radicaal: vrouwelijke kunstenaars en modernisme 1910-1950’, Museum Arnhem
Chris Killip, 'Girls Playing in the street, Wallsend, Tyneside', 1976 © Chris Killip Photography Trust/Magnum Photos
zaalopname ‘Radicaal: vrouwelijke kunstenaars en modernisme 1910-1950’, Museum Arnhem

Het Fries Museum toont 250 jaar bruidsmode in Nederland. Roísín Douglas kreeg er niet meteen trouwkriebels van, maar was aangenaam verrast door alle historische context (t/m 16 februari te zien).

Amber van As was in Museum Arnhem voor de tentoonstelling over vrouwelijke kunstenaars, waar ze – eerlijk is eerlijk – mixed feelings over had (t/m 5 januari te zien). 

Bonnefanten, Maastricht: Małgorzata Mirga-Tas, 'Re-enchanting the World: March', 2022, collectie Bonnefanten
Cindy Sherman, 'Untitled Film Still #17', 1978 © Cindy Sherman, Courtesy the artist and Hauser & Wirth
Bonnefanten, Maastricht: Małgorzata Mirga-Tas, 'Re-enchanting the World: March', 2022, collectie Bonnefanten
Cindy Sherman, 'Untitled Film Still #17', 1978 © Cindy Sherman, Courtesy the artist and Hauser & Wirth

Puck Gerkema daarentegen houdt maar niet op over de tentoonstelling van de Poolse-Roma kunstenaar Małgorzata Mirga-Tas die ze enkele maanden geleden bezocht (t/m 16 februari te zien). Deze tip kun je goed combineren met een bezoekje aan de tentoonstelling Goed Fout, ook in het Bonnefanten.

Het Antwerpse Fomu toont nu een groot overzicht van de iconische fotograaf Cindy Sherman (t/m 2 februari te zien). Een must-see, aldus Sofie Huvaere

Stedelijk Museum, Amsterdam: Jeffrey Gibson, ‘SPEAK TO ME SO THAT I CAN UNDERSTAND’, 2018, Collectie Sunderland-Cohen. Courtesy kunstenaar, Sikkema Jenkins & Co., Roberts Projects en Stephen Friedman Gallery, foto: John Bentham
Indonesië (Java), 'Wayang kulit pop Dewi Drupadi', voor 1883. Wereldmuseum, Leiden.
Stedelijk Museum, Amsterdam: Jeffrey Gibson, ‘SPEAK TO ME SO THAT I CAN UNDERSTAND’, 2018, Collectie Sunderland-Cohen. Courtesy kunstenaar, Sikkema Jenkins & Co., Roberts Projects en Stephen Friedman Gallery, foto: John Bentham
Indonesië (Java), 'Wayang kulit pop Dewi Drupadi', voor 1883. Wereldmuseum, Leiden.

In het Stedelijk Museum Amsterdam zijn meer dan 100 textielwerken van 47 kunstenaars bij elkaar gebracht. Silke Drevel vertelt je hier alvast wat meer over deze tentoonstelling (t/m 5 januari te zien). 

Loren Snel staarde minutenlang gefascineerd naar alle objecten in de tentoonstelling Het verdwenen museum in het Mauritshuis (t/m 5 januari te zien). Een goed voorbeeld van less is more attention, hoewel het volgens Loren geen perfecte expositie is. 

coverbeeld: Amélie Scotta, Tarpaulin 1, 2022, courtesy of the artist. foto: Vincent Everarts, te zien bij de tentoonstelling ‘Size Matters’ in Museum More, Gorssel.