Bij het betreden van de tentoonstelling De Toorop Dynastie stuit je meteen op het familieportret Drie generaties (1941-1950), waarop kunstenaar Charley Toorop zichzelf, haar zoon en haar vader schilderde in haar atelier in Bergen. Charley zelf zit prominent in het midden en steekt haar penseel als een dirigeerstok in de lucht. Achter haar staat haar zoon Edgar Fernhout met een palet in zijn hand. Haar vader, de bekende schilder Jan Toorop, was inmiddels al overleden. Hij bevindt zich achter Charley in de vorm van een monumentale bronzen gebeeldhouwde kop.
Natuurlijk hangt het schilderij hier. Een betere plek kun je je ook niet voorstellen, want het schetst in één oogopslag waar de tentoonstelling in het Stedelijk Museum Alkmaar over gaat. Over het werk van kunstenaar Jan Toorop (1958-1928), zijn dochter Charley Toorop (1891-1955) en haar zoon Edgar Fernhout (1912-1974) dat zo beeldbepalend is geweest. Maar ook over de verhoudingen tussen deze drie generaties kunstenaars: Jan als pater familias, de kunstenaar die zijn sporen allang heeft verdiend, Edgar als leerling die het stokje van zijn moeder moet overnemen en Charley als schakel tussen die twee. Het is zeker niet de eerste ‘drie-generaties-Toorop’-tentoonstelling, maar waar eerdere presentaties meer ingingen op de verschillen tussen de kunstenaars, belooft deze dieper in te gaan op hun artistieke verwantschap. Is die er eigenlijk wel?