Ken je De Brakke Grond al? Dit sympathieke Vlaamse Cultuurhuis ligt verscholen in de Nes, op een steenworp afstand van de Dam. Daar vindt nu de tentoonstelling plaats van – je raadt het al – de Belgische kunstenaar Jan Rosseel. Met een verzameling nieuwe werken stelt hij ons vragen over de werking van de media, beeldvorming en wat er eigenlijk blijft hangen in ons collectieve geheugen. Een bijzonder intelligente tentoonstelling die je kijk op het nieuws weer even op scherp zet.
Wanneer je een niet meer zo vlotte smartphone bezit, of gewoon een trage internetverbinding hebt, dan herken je waarschijnlijk wel de kleurvlakken die in beeld komen naar aanleiding van je zoekopdracht bij Google Images, terwijl het beeldresultaat langzaam laadt. Het is precies wat Jan Rosseel heeft vastgelegd in het werk Digital Amnesia. On the Aesthetics of Violence: wat in eerste instantie lijkt op abstracte kunst met blokken van oranje, grijs, zwart en bruin, is in werkelijkheid het ladende beeld van de onthoofding van James Foley door een IS-strijder. Het werk verwijst naar het gemak waarmee dit soort beelden opgeroepen worden – onder het genot van een kopje koffie met je iPhone op het terras – wat het ‘ver-van-je-bed-show’-gevoel benadrukt. De abstractie van de kleurvlakken is eigenlijk een letterlijke weergave van onze huidige beeldcultuur: we worden dagelijks geconfronteerd met zoveel gruwelijke beelden, dat ze haast abstract worden. Hoeveel voelen we er nog bij? En is het nog een documentatie van een gebeurtenis waar we naar kijken, of komt het beeld symbool te staan voor iets anders, iets groters dan de momentopname die het in werkelijkheid is?