Het levensverhaal van Koto Bolofo (1959) zou zo verfilmd kunnen worden. Nadat zijn vader – leraar op een school in Zuid-Afrika – onterecht beschuldigd was van het verspreiden van anti-regeringspropaganda, vluchtte het gezin via Zwitserland naar Engeland. Eenmaal in Londen aangekomen, moest de vierjarige Koto zijn draai zien te vinden. Zijn lotsbestemming zou in modefotografie blijken te liggen. Hoewel autodidact en slechts gebruik makend van een simpele lm-camera en (doorgaans) natuurlijk licht, krijgt hij inmiddels meer opdrachten dan hij tijd voor heeft. Sterker nog, hij is zo bekend dat hij niet eens de moeite hoeft te nemen om een online portfolio te maken. Zijn klantenkring, van Vogue en GQ tot merken als Louis Vuitton en Dom Pérignon, weet hem blindelings te vinden. Bolofo is tevens de enige fotograaf in de geschiedenis die onbeperkte toegang heeft gekregen tot de ateliers van Maison Hermès en vervolgens carte blanche heeft gekregen voor het maken van een fotoserie.
Koto Bolofo is echter ook al ruim dertig jaar bezig met autonoom werk: foto’s die hij zonder specifieke opdracht of opdrachtgever heeft geschoten. Een selectie van deze autonome foto’s is nu voor het eerst als solotentoonstelling te zien in Nederland, bij Kahmann Gallery. Sommige beelden zijn eerder in internationale tijdschriften verschenen, of in Bolofo’s eigen kunstboeken, waarover later meer… En zoals bij alle andere galeries, geldt ook bij Kahmann Gallery: komen kijken mag altijd, zelfs als je niets wilt kopen!