‘Uitbundig Verleden’: De dramatische levens van Bourgondische vrouwen
Tegenwoordig krijgt elk kunstwerk in een museum ademruimte. Een schilderij verlangt al gauw enkele vierkante meters muur en dient op ooghoogte gehangen te worden. Maar die extra ruimte – ook al staan bezoekers zich soms te verdringen voor één bepaald werk – heeft kunst niet altijd gekregen. In de negentiende eeuw waren kunsttentoonstellingen, de zogenoemde salons, tot de nok gevuld met kunstwerken. Wand na wand werd volgestouwd met vergulde lijsten, terwijl kunstenaars ijverden voor de beste plek (op ooghoogte, jawel). Hof van Busleyden dompelt je voor de nieuwe tentoonstelling Uitbundig Verleden. De Bourgondiërs door Romantische ogen onder in de sfeer van een negentiende-eeuws salon. Meer dan zeventig werken in vijf zalen vertellen het verhaal van de Bourgondische hertogen en hertoginnen. Eén van de blikvangers van de expositie is De hertogin van Bourgondië (Isabella van Portugal) tegengehouden aan de poorten van Brugge. Dit dramatische schouwspel werd in 1841 geschilderd door de Franse kunstenaar Sophie Rude (1797-1867). Het werk toont Isabella van Portugal, echtgenote van Filips de Goede, die met haar zoontje vlucht uit de stad. Aan de Brugse stadspoorten wordt hun koets tegengehouden door opstandelingen die zich tegen de hertog hadden gekeerd. Getrek en gesleur, klauterende mannen en steigerende paarden sturen onze blik doorheen het tafereel. Opmerkelijk is de rustige linkerkant, met een vrouw die warempel glimlacht, en een lieftallig kindje dat meer oog heeft voor een hond dan voor het gehakketak vlakbij. Centraal op het werk ontstaat een opwaartse beweging door de klimmende mannen en de verschrikte Isabella die haar zoon, de toekomstige Karel de Stoute, beschermt. De intense rode kleur maakt dat je het getrek aan de dure bekleding van de koets bijna voelt. Spijtig dat de catalogus vooral verwijst naar invloeden van mannelijke kunstenaars: ‘het moederlijke gebaar is Rafaël’, ‘het rood is Delacroix’, ‘het steigerende paard is Géricault’! Al maakt Hof van Busleyden het een beetje goed door de Isabella van Sophie Rude tot postergirl van de expositie te kronen.