De Kunstmeisjes 04 mei 2021

SPECIAL: GO GO Gallery Show #4

Wij drogen momenteel onze tranen met de uitgeprinte e-tickets voor musea die we de afgelopen maanden niet hebben kunnen bezoeken. Maar er is een lichtpuntje in deze tijd van kunstarmoede: galeries zijn wel open! Daar kun je (weliswaar veel kleinere) exposities bekijken met de nieuwste hedendaagse kunst, vers uit de kunstenaarsstudio’s. Voelt dit nog niet extatisch genoeg: een galeriebezoek kost precies 0 euro (tenzij je hebberig wordt en spontaan een kunstwerk koopt). Soooo, off we go! Deze maand gaan wij galeriehoppen in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven.

Rebwar Saed, Dagboek #1, 2020
Rebwar Saed, Dagboek #3, 2020
Rebwar Saed, Dagboek #1, 2020
Rebwar Saed, Dagboek #3, 2020

Hama Gallery | Amsterdam

Laura Korvinus: ‘Niet ver van het statige Museumplein dagen speelse, groene letters die Meet Me Here zeggen je uit om binnen te lopen bij Hama Gallery. Binnen in het prachtige voormalige woonhuis (Move over, ‘white cube’) ontvouwt de tentoonstelling zich als een kleurrijke droom vol landschappen, mensen, vogels en vissen. In Meet Me Here is het werk te zien van de Koerdische kunstenaars Rebwar Saed en Hoshyar Rasheed. Ze ontmoeten elkaar in verschillende werken onder de naam REBYAR, wat vanwege de onmogelijkheid om grenzen over te reizen een bijzondere samenwerking per post werd. In Hoshyar Rasheeds werken zijn ragfijne lijntekeningen te zien, die voelen als een sprookjeswereld voor volwassenen. Ze zijn aangebracht op porseleinen objecten en komen terug in kleurrijke doeken die jou de landschappen uit zijn dromen laten ontdekken. Rebwar Saed vormt met zachte verfstreken gezichten, golvende lichamen en ritmische bewegingen die hij tegenkomt in het landschap en het leven in Koerdistan. Ze vormen zowel lichte sculpturen als verhalende doeken. Een kopje koffie drink je in Hama Gallery uit een kunstwerk zelf; ook de porseleinen kopjes zijn beschilderd met bladgoud en tekeningen door Hoshyar Rasheed. Hier voelt een nieuwe ontmoeting als thuiskomen.’ 

‘Meet Me Here’ is nog t/m 13 juni 2021 te zien. Voor meer informatie en openingstijden, klik hier. 

Pieter Jan Martyn, Draconic, via Frank Taal, Rotterdam

Frank Taal | Rotterdam

Birgit van Beek: ‘Bij de galerie Frank Taal in Rotterdam ontdek je wat voor moois een beetje coronavertraging kan opleveren. Al in mei 2020 zou de expositie The 12th Monkey van de Belgische schilder Pieter Jan Martyn openen; dit werd echter meerdere keren uitgesteld. Maar Martyn heeft in de tussentijd niet stilgezeten. Hij heeft een integere korte documentaire gemaakt waarin hij een kijkje biedt in zijn artistieke proces. Fun fact: de titel van de tentoonstelling verwijst naar een film uit 1995 die zich afspeelt in een post-pandemic wereld. Voor de werken in The 12th Monkey liet Martyn zich door Belgische tv-persoonlijkheid en hypnotiseur Patrick Pickart onder hypnose brengen. Eerder stond Martyn redelijk sceptisch tegenover de effecten van hypnose, him and me both. Maar het contrast tussen de werken die hij maakte onder hypnose en zijn gewoonlijke werk spreekt dat ongeloof tegen. Bij volledig bewustzijn maakte Martyn figuratief werk in grijstinten, waarin hij zijn eigen hypnose weergeeft. Onder hypnose is zijn werk totaal anders: kleurrijk, abstract en expressief. Hij zegt zelfs dat hij onder hypnose iets heel anders dacht te schilderen dan hij terugzag na afloop. In zijn onderbewustzijn lijkt een hele andere kunstenaar schuil te liggen, een kunstenaar die schildert zonder voorbedachte rade. In de tentoonstelling kijk je zowel voor als achter de schermen: de twee soorten schilderijen worden bijgestaan door de documentaire die je nog wat dichter tot de kunstenaar en zijn werk brengt. De intieme setting van een galerie past perfect bij het zeer persoonlijke werk en proces dat we zien in The 12th Monkey. 

‘The 12th Monkey’ is nog t/m 29 mei 2021 te zien. Voor meer informatie, openingstijden en tickets met tijdsloten, klik hier

Nasty Alice, ‘Walpurgisnacht’, foto: Nasty Alice, Eindhoven

Nasty Alice | Eindhoven

Wouter Maas: ‘Walpurgisnacht, in Nederland niet het bekendste feest, en daar moet verandering in komen. Even kort door de bocht: Walpurgis (of Walburga) is een heilige die ongeveer net zoveel met dit feest te maken heeft als een opgedirkte spar met de geboorte van Jezus. Eigenlijk is het een oeroude viering van de lente, waarbij grote vreugdevuren worden ontstoken. Het feest staat helemaal in het teken van magie en mysterie, en dat blijkt zich heel goed te lenen voor een tentoonstelling. Zo gezegd, zo gedaan bij galerie Nasty Alice in Eindhoven. Drie Nederlandse kunstenaars zijn present. Karin Hoogsteders haast documenterende werken laten in aardse kleuren het spanningsveld tussen mens en natuur zien. In de soft focus schilderijen van Maria de Vet worden in pastel werelden gecreëerd die tegelijk bekend en vervreemdend aanvoelen. In de zinderende doeken van Onno Lolkema is een universum geschilderd in knallende kleuren. Genoeg mysterie te zien in Eindhoven, en wie weet ook te feesten. 

‘Walpurgisnacht’ is nog t/m 6 juni 2021 te zien. Voor meer informatie, openingstijden en tickets met tijdsloten, klik hier

Bildhalle, 'Willy Spiller, New York 1977-1985’, foto: Bildhalle, Amsterdam

Bildhalle | Amsterdam

Hanna de Vos: ‘ABBA, schoudervullingen, langspeelplaten, The Breakfast Club; what’s not to love about de jaren 70 en 80? (Nou ja, behalve het feit dat men nog behoorlijk racistisch en seksistisch was, en het ontbreken van ons geliefde Instagram.) De Zwitserse fotograaf Willy Spiller woonde in die tijd in New York en legde daar de mensen vast op straat, in de metro, in cafés en clubs. Denk: flared spijkerbroeken, boomboxes, rolschaatsen en felgekleurde leggings. Spiller wilde met zijn foto’s de energie en het tempo van het dagelijks leven in The Big Apple laten zien, een zonovergoten straat vol mensen in felgekleurde kleding, een dansend paar in Studio 54, tienermeisjes in de metro. Hij wordt in zijn werk vooral gedreven door zijn nieuwsgierigheid naar de mens; Spiller zoekt naar de buitengewone verhalen in het uiterst gewone. Leuk weetje: naast zijn carrière als kunstfotograaf is Spiller ook actief voor Getty Images – je weet wel, dat bedrijf achter je favoriete cringy stock photo’s. In Bildhalle Amsterdam is zijn allereerste Nederlandse solotentoonstelling te bewonderen.’

‘Willy Spiller, New York 1977-1985’ is nog t/m 22 mei 2021 te zien. Voor meer informatie en openingstijden, klik hier

Zaalopname, Thomas Kuijpers ‘Volumes’, Courtesy The Ravestijn Gallery

The Ravestijn Gallery | Amsterdam

Eva Zandkuijl: ‘In de afgelopen maanden had ik, in een klassiek gevalletje news fatigue, regelmatig zin om terug mijn bed in te kruipen, de dekens over mijn hoofd te trekken en mijn ogen keihard te sluiten voor alle headlines en clickbaits over verkiezingen, protesten, crisissen, aanslagen en aanverwanten. Zo niet de Nederlandse kunstenaar Thomas Kuijpers. Hij dompelt zich dagelijks onder in kranten, televisie, internet, politiek en sociale media. Al verzamelend construeert hij multimediale werken die bedachtzaam en opvallend scherp steeds een stukje van de maatschappij blootleggen. Over wat het excessieve gebruik van het woord ‘change’ in het medialandschap betekent bijvoorbeeld (Opt for Change, 2020), of over wat alle sensationele koppen over terrorisme met ons doen (Bad Trip, 2017). In samenwerking met The Ravestijn Gallery presenteert hij nu de expositie Volumes, over wat hem opviel in een jaar waarin de tweedimensionale media door de coronacrisis meer een deur naar de buitenwereld vormde dan ooit. Kuijpers onderzoekt de overgang van het daadwerkelijke event naar de berichtgeving daarover, en laat zien hoe de media ons conditioneert. Volumes wordt een installatie om te ervaren en over te reflecteren. Na al die maanden in 2D kan ik niet wachten om weer eens iets in 3D mee te maken. Dekens aan de kant, hier kom ik.’

‘Volumes’ is van 8 mei t/m 26 juni 2021 te zien. Voor meer informatie en openingstijden, klik hier