Naast een hele hoop oude meesters wordt er in de Hermitage zo nu en dan ook een nieuwe meester in de spotlight gezet. Ieder jaar mag de winnaar van de ABN AMRO Kunstprijs hier namelijk een tentoonstelling maken. Dit jaar de eer aan Saskia Noor van Imhoff (Canada, 1982). Het is even zoeken, maar dan heb je ook wat. Als je de expositie van Saskia Noor van Imhoff eenmaal hebt bereikt (lees verder voor uitgebreide instructies, want die heb je nodig), worden je hersenen pas echt aan het werk gezet. Om even te beginnen met het kopstuk, dat de titel ‘#+32.001 – 1 Hot-bain marie drop-in’ draagt. Quoi?! De tentoonstelling bestaat uit vijf sculpturale installaties, samengesteld uit verschillende materialen en objecten die op het eerste gezicht vrij weinig met elkaar te maken hebben: glazen bakken met zout, losse stenen, een vintage pinautomaat…probeer daar maar eens gehakt van te maken. De werken kennen verder geen titel, enkel een serienummer. Een sterk contrast met de schilderijen die je zojuist hebt gepasseerd, die keurig voorzien zijn van informatiebordjes en netjes in de context van hun tijd zijn geplaatst.
Saskia Noor van Imhoff staat bekend als een kunstenaar die je een kijkje achter de schermen geeft. In haar installaties verweeft ze op verrassende wijze voorwerpen die wij als vanzelfsprekend ervaren, van lege blikken verf tot stapels papier; ze recyclet ook de symbolische betekenissen. Deze kunstenaar wordt daarom ook niet voor niets regelmatig als een “archeoloog” omschreven. Dus wat krijg je als je Saskia een tentoonstelling laat maken die wordt gesubsidieerd door een bank? Precies, fundamentele vragen over het bepalen van de waarde van kunst binnen een bedrijfscollectie.